Klamlivý softvér VW inštaloval do áut s motormi TDI od modelového roku 2006. V USA ich predali zhruba pol milióna, na celom svete (teda hlavne v Európe) ich je dovedna viac než 11 miliónov. V tejto súvislosti prekvapí správa, podľa ktorej mali motorári v Audi tento softvér k dispozícii už v roku 1999. Správu priniesli u nás málo známe nemecké noviny Handelsblatt.
Podvod, ktorý zarobil miliardy
Až v roku 2005 komusi vo vývojovom oddelení VW Group napadla "spásonosná" myšlienka, ktorá koncernu pomohla zarobiť miliardy eur. Pri ťažkostiach s emisiami, vtedy novej generácie motorov TDI, totiž niekomu napadlo oprášiť nápad so softvérom. Top manažmentu sa tieto správy, samozrejme, zvestovali a podvod dostal tichú zelenú. Problém s emisiami vo Wolsfburgu vyriešili "rýchlo a lacno". Roztočili kolotoč ľahkého zárobku a na ňom postavenej klamlivej reklamy o čistých naftových motoroch TDI. VW Group týmto získal pred ostatnými výrobcami, ktorí sa všemožne snažili vyhovieť prísnejšej norme Euro5, veľkú konkurenčnú výhodu.
K tomuto zisteniu vedenie firmy, zavalené množstvom problémov, už ani nezaujíma stanovisko. Top manažment sa totiž musí venovať oveľa pálčivejšiemu problému. Zajtra má totiž VW USA druhý, už raz preložený a zároveň posledný termín predstavenia technického riešenia postihnutého 0,5 milióna áut v USA/Kanade. Riešenie vrátenia autám legálnosť pohybu po verejných komunikáciách so splnením tam platných emisných noriem očakávajú sudcovia U.S. District Court. Okrem toho má americká právnická kancelária Day Jones do konca apríla 2016 publikovať podrobný report zistení v tejto mega kauze. Je evidentné, že aj 9 mesiacov po prepuknutí škandálu bude v tejto veci ešte veľmi "veselo".
zdroj: REUTERS