Uhlíkové vlákna sú úzko prepojené s automobilovým svetom, predovšetkým vďaka ich vlastnostiam, ako sú napriklad vysoká pevnosť a tuhosť, nízka hmotnosť, termická stabilita a mnoho ďalších. Vedci zo Švédskej Chalmersovej technickej univerzity, presnejšie startupu Sinonus, ktorý na nej vznikol, prišli so špeciálnymi uhlíkovými vláknami, ktoré fungujú ako elektródy batérie.
CEO spoločnosti Markus Zetterström verí, že túto technológiu bude možné komercializovať pre široké spektrum technických aplikácií, nielen pre automobilový priemysel. Plánujú jej využitie aj pre počítače, drony, e-bicykle, elektrické motocykle a dokonca lietadlá. Momentálne sa však sústreďujú na nahradenie klasických AAA batérií v malej elektronike.
Princíp technológie
Nová technológia vyvinutá firmou Sinonus, ktorá využíva špeciálne uhlíkové vlákna, dokáže nielen uchovávať energiu, ale môže slúžiť aj ako samotný konštrukčný prvok prístrojov alebo vozidiel! Predstavte si to ako batériu integrovanú do konštrukčného prvku napríklad karosérie vozidla. V takomto prípade sa takmer každý diel automobilu môže stať batériou.
Ak sa túto technológiu podarí uviesť do automobilového priemyslu, predstavovalo by to obrovský pokrok. Aplikácia tejto technológie by tiež vyriešila významný problém s hmotnosťou elektromobilov, kde batéria tvorí značnú časť celkovej váhy vozidla. V budúcnosti by tak batéria nemusela byť samostatným komponentom, ale mohla by byť integrovaná ako súčasť konštrukcie automobilu.
Vysoké zvýšenie dojazdu a bezpečnosť
Vedci svojimi výpočtami zistili, že využitie štrukturálnych batérií na báze uhlíkových vlákien môže zvýšiť dojazd ľahkých elektromobilov až o 70 percent. Implementácia tejto novej technológie by nepriniesla len väčší dojazd a nižšiu hmotnosť vozidiel, ale aj rýchlejšie nabíjacie časy a predĺženú životnosť. Ďalšou výhodou by bola zvýšená bezpečnosť, keďže by tieto batérie neobsahovali žiadne prchavé látky, čo ich robí oveľa bezpečnejšími a menej náchylnými na požiare.
Zdroj: RideApart