Platí, že Slovnaft má svoj úspech postavený na vývoze palív. Hoci je aj prevádzkovateľom rovnomennej siete čerpacích staníc, ktorá je na domácom trhu silným hráčom, export je pre rafinériu bytostne dôležitý. Česko zároveň naftu zo Slovenska potrebuje – do krajiny dodávame aj 20 percent spotreby a to je množstvo, ktoré by naši susedia nedokázali tak ľahko nahradiť.

Slovensko už požiadalo EÚ o predĺženie výnimky z embarga na ruskú ropu. Či sa tak stane, je nateraz otvorené. Česku však medzitým hrozí nedostatok palív za prepokladu, že by situácia pretrvávala dlhšie a Slovnaft by nemal dostatok kapacity na to, aby krajinu zásoboval naftou.

Slovnaft môže nateraz produkty z ruskej ropy vyvážať len na Ukrajinu a zároveň ich môže ďalej predávať doma na Slovensku. „Budeme sa snažiť našich českých zákazníkov aj naďalej zásobovať v súlade so sankciami,“ odkázala jediná slovenská rafinéria v stanovisku.

Riziko vyšších cien palív

Prípadný nedostatok palív v Česku by pritom vysoko pravpdepodobne pocítil celý región, a to tlakom na zvýšenie palív pre motoristov.

Hoci je zatiaľ predčasné špekulovať o tom, či bude tankovanie z tohto dôvodu drahšie, hrozbu cenovej nestability spomína ako jeden z dôvodov na predĺženie výnimky z embarga aj Pavol Kucharovic, hovorca Stáleho zastúpenia SR pri EÚ.

Zo zmienku stojí, že obavy z rozhodnutia Bruselu podľa všetkého pravdepodobne nemá premiér Robert Fico. „Nemám žiadne avízo, ktoré by naznačovalo, že by nám nevyšli v ústrety,“ odkázal.

Zdroj: Denník N / foto: cz.depositphotos.com