Maskované testovacie prototypy boli nedávno nafotené v Kalifornii, ako prví však dostanú vylepšený Model Y čínski zákazníci. Auto s interným pracovným označením Juniper (v preklade jalovec) dostane nový exteriér, mechanické úpravy i modernizovaný interiér, otázne ale je, ako niektoré zmeny zákazníci prijmú.
Priaznivci značky navzdory rozsiahlej kamufláži auta trefne upozorňujú na fakt, že sa na Modeli Y v zadnej časti objaví svetelný pás tiahnuci sa cez celú šírku. Bude to jedno z najvýraznejších poznávacích znamení, vďaka ktorému bude auto nezameniteľné so súčasnými vozidlami.
Z obrázkov sa tiež zdá, že si táto Tesla na rozdiel od modernizovaného Modelu 3 podrží samostatné hmlové svetlá v prednom nárazníku. Vyzerá to ale, že by mohli byť tentokrát umiestnené o čosi vyššie.
Pochopiteľne musíme brať do úvahy tiež skutočnosť, že technici zámerne upravili skúšobný stroj tak, aby zmiatol prípadných svedkov a finálne auto bude vo výsledku iné. Je totiž fakt, že predchádzajúce kamuflované prototypy mali trochu odlišný dizajn.
Šesťmiestna novinka
Len pre istotu pripomíname, že nejde o úplne novú generáciu Modelu Y. Zatiaľ ale netušíme, ako hlboká bude jej prestavba. Z dostupných neoficiálnych zdrojov vieme, že výroba sa v tejto chvíli rozbieha v Šanghaji a naplno má byť spustená už v januári. To je v zásade v súlade s predchádzajúcimi správami Elona Muska, ktorý oznámil, že jeho elektrický crossover nebude uvedený na trh v roku 2024.
Zaujímavé je, že Tesla pravdepodobne pripravila dve verzie aktualizovaného modelu. Štandardný päťmiestny automobil s možnosťou priplatiť si za dve malé sedadlá v treťom rade doplní novinka s predĺženým rázvorom a šesťsedadlovou konfiguráciou. Na trh má doraziť koncom roka 2025, ale zatiaľ sa hovorí len o čínskej lokalizácii.
Vynovený Model Y by mal dostať štíhlejšie predné svetlá, podobné tým na aktuálnom Modeli 3. Čakajte tiež nový dizajn hliníkových diskov a spomínanú zadnú diódovú lištu.
Auto zrejme príde o páčku stieračov a smeroviek a stratí sa tiež jazdný volič na druhej strane. Namiesto neho Tesla získa prepracovaný volant a k nemu získate displej infotainmentu so štíhlejším rámom, v hre sú pohodlnejšie sedadlá, viacfarebné ambientné osvetlenie a prídavný dotykový displej pre zadných cestujúcich, ktorý si budú môcť nastaviť klimatizáciu rovnako ako vo vylepšenej Tesle Model 3.
Nie je to úplne bežné, ale tento facelift má priniesť tiež kvalitnejšie materiály aj ich spracovanie a dokonca vylepšený podvozok, respektíve zavesenie kolies. Batérie či motory by mali byť identické, ale existujú náznaky, že posilní prevedenie Performance.
Pokiaľ ide o ceny, vešteckú guľu asi radšej necháme pod plachtou. V tomto smere je Tesla pomerne nepredvídateľná a upravuje ich oveľa častejšie ako iné automobilky. Čínske zníženie cien o 10 tisíc jüanov (zhruba 1300 eur) sa však Muskovi vyplatilo. Model Y sa stal tamojším najpredávanejším autom od januára do novembra 2024, keď si ho kúpilo viac ako 373 tisíc zákazníkov.
Horšie je na tom Model Y v Európe, kde jeho registrácie padajú. Ani v najmenšom ale nepochybujeme, že s príchodom modernizovanej verzie Tesla na starom kontinente ešte nepovedala posledné slovo.
zdroj: X (Colin W.), X (Suppakit Phonorthong)