Pýtate sa prečo? Môže za to elektrifikácia. Áno, Gemera je plug-in hybrid. Nebojte sa, nie je to žiadny Prius, ale neskutočne nadupaný hyperšport. Tie väčšinou ponúkajú miesto len pre vodiča a spolujazdca. Aj v tom je Gemera iná. Pojme až štyroch cestujúcich. Žeby rodinný hyperšport?
Názov Gemera sa skladá z dvoch švédskych slov: ge a mera, čo znamená „dávať viac“.
1 700 koní a 3 500 Nm znie šialeno
To, že je Gemera až pre štyroch však neznamená, že to bude nejaký slimák. Práve naopak. Nechá za sebou väčšinu dvoj-miestnych hyperšportov. Z 0-100 km/h vystrelí za 1,9 sekundy a 400 km/h dosiahne za menej ako 20 sekúnd. Áno, čítate dobre! 400 km/h za 20 sekúnd!
Tie parádne hodnoty umožňuje výkon 1 250 kW (1 700 k) a šialených 3 500 Nm krútiaceho momentu. U hybridov väčšinou elektromotory dopĺňajú spaľovací motor a majú oveľa menší výkon ako spaľovák, no tu je to trochu naopak. Gemera má 3 elektromotory. Dva poháňajú zadnú nápravu (jeden pre každé koleso) a tretí je spriahnutý práve so spaľovacím motorom cez kľukový hriadeľ. Dokopy ponúkajú 800 kW (1 100 k). Tých ostávajúcich 450 kW (600 k) teda dodáva spaľovací motor. Ide o 2-litrový 3-valec twin-turbo s názvom TFG (Tiny Friendly Giant). Áno, čítate správne, Koenigsegg Gemera má 3-valec. Tiež som najprv neveril čo čítam. Zaujímavosťou je, že Gemera jazdí na E100, E85, Gen 2.0 etanol alebo aj CO2 neutrálny metanol. Výfuk je z titánu a ladil ho známy úpravca Akrapovič. Koncovky sú pritom umiestnené na štýl Porsche 918 Spyder. Hlavnú konštrukciu auta tvorí karbónový monokok.
Hybridný pohon bol do veľkej miery zvolený kvôli znižovaniu emisií. Kritéria EÚ sú stále prísnejšie, a tak by sa mohlo stať, že by Koenigsegg svoj nový hyperšport nemohol predávať v Európe. Na čisto elektrický pohon zvládne do 50 km o čo sa starajú 800V batérie. Gemera však dokáže ísť čisto na elektrinu až do rýchlosti 340 km/h, čo žiaden iný plug-in na svete nedokáže.
Nechýba ani natáčanie všetkých kolies, či torque vectoring. Vďaka natáčaniu aj zadných kolies dosahuje Gemera polomery otáčania ako niektoré malé vozidlá. Spolu s torque vectoringom ponúkajú väčšiu stabilitu vozidla a zároveň zábavu, ktorú si môže vodič užiť za volantom. Auto pritom jazdí na 21-palcových kolesách vpredu a 22-palcových vzadu, ktoré sú obuté do Michelin Pilot Sport 4S.
Aj keď je Koenigsegg Gemera auto pre 4 ľudí, má len dvoje vyklápacích dverí, no tie sú naozaj dlhé a masívne. Vďaka tomu pri nastupovaní na zadné sedačky nie je potrebné sklápať tie predné, čo umožnila aj absencia B-stĺpikov. Aj keď je to málo pravdepodobné, s Gemerou by nebol až taký problém skočiť aj na nejaký kratší rodinný výlet. Disponuje až dvomi batožinovými priestormi (vpredu aj vzadu) s objemom 200 litrov.
Všade samé displeje
V interiéri sa nachádza množstvo displejov. Podobne ako u Audi e-tron, aj tu dva slúžia ako spätné zrkadlá, keďže namiesto nich má Gemera kamery. Ďalší displej na stredovom paneli, cez ktorý ovládate takmer všetky funkcie vrátane klimatizácie. Podobný displej majú aj pasažieri vzadu. Interiér Gemery tak pôsobí luxusne a väčšina vraj bola vyrobená ručne. Nechýbajú ani parádne škrupinové karbónové sedačky, ktoré sú aj vyhrievané a ventilované. Zaujímavosťou sú aj držiaky na nápoje, pričom v jednom z nich môžete nápoj chladiť a v druhom zohrievať. Aj keď je Gemera hyperšport, nie je to auto s ochrannou klietkou kde nenájdete takmer nič, ani klimatizáciu. Je to hyperšport, plný elektroniky a všemožných technických vymožeností. Aj vďaka tomu dosahuje váha až 1 850 kg, čo nie je málo, no stále menej ako Veyron.
Ako som hovoril, Gemera je iná ako nie len všetky ostatné Koenigseggy, ale aj ako väčšina hyperšportov. Ide si tak povediac svojou cestou, či už to je použitý 3-valec, 4 miesta na sedenie či plug-in hybridná technológia, no zároveň je Gemera, ako všetky Koenigseggy, úchvatná a ľudia sa za ňou budú otáčať. Vyrobených bude len 300 kusov a cena by sa mala pohybovať na úrovni 1,7 milióna dolárov.
Zdroj: koenigsegg.com
Video: TopGear