S históriou značky Koenigsegg sú pevne späté rekordné ambície, šialené čísla i originálne technické riešenia. Najnovším spojením týchto vlastností je model Jesko, ktorý mal pôvodne premiéru na ženevskom autosalóne v roku 2019. Poháňa ho osemvalcové srdce s maximálnym výkonom 1 177 kW (1 600 k) a krútiacim momentom 1 500 Nm. Toto však nie sú jediné parametre, v ktorých patrí medzi elitu.
Tento agregát drží prvenstvo v jednom zriedkavo komunikovanom ohľade, ktorým je rýchlosť stúpania otáčok. Skloňoval ju napríklad Lexus pri uvedení kupé LFA. To si vyžadovalo použitie digitálneho otáčkomera, analógový totiž jeho desaťvalcu z dielne Yamaha nestíhal. Vlani túto tému vytiahol Gordon Murray. Jeho superšport T.50 využíva motor Cosworth V12, ten je schopný „vymiesť“ celý otáčkomer za 0,3 sekundy.
Dvanásťvalec britskej novinky by teoreticky zvládol zvýšiť svoje pracovné tempo o 28 400 ot./min. v priebehu jednej sekundy. Strojovňa modelu Jesko sa však rozbieha ešte razantnejšie, hoci Švédi o tom pôvodne nevedeli. Ich dvakrát prepĺňaný osemvalec dokáže za sekundu zvýšiť svoje otáčky v priemere o číslo 31 700. Uprostred otáčkomera dosahuje stúpanie špičkovú úroveň až 46-tisíc ot./min. za sekundu. Jesko tak má najrýchlejšie sa vytáčajúci motor sveta.
Vo verzii Absolut má pokoriť 500 km/h
Samozrejme, reálny rozsah otáčok benzínovej vé-osmičky je podstatne užší. Na neutrále je špičkou 7 800 otáčok, pri zaradenej rýchlosti vyvinie agregát najviac 8 500 otáčok za minútu. Z voľnobehu na obmedzovač sa päťlitrový osemvalec s plochým kľukovým hriadeľom a suchou olejovou vaňou dostane len za 0,213 sekundy. Dôvodom pritom nie je len samotný motor, ale aj s ním spriahnutá deväťstupňová prevodovka Lightspeed. Tá nemá klasický zotrvačník, spojku ani synchróny.
Unikátna technika má priniesť ťažko predstaviteľné dynamické parametre. Hoci od pôvodného debutu modelu Jesko čoskoro uplynú tri roky, napríklad údaje týkajúce sa akcelerácie stále nepoznáme. Koenigsegg zatiaľ načrtol len najvyššiu rýchlosť verzie Absolut, s ktorou by chcel pokoriť magickú hranicu 500 km/h. Ambiciózna švédska firma by tak mohla dať opäť na frak značke Bugatti.