Nový elektromotor švédskeho nezávislého výrobcu (so zhruba 500-členným kolektívom zamestnancov) nesie meno Quark. Má výšku 303 mm, šírku 334 mm a dĺžku len 112 mm, a aby ste si urobili približný obrázok o jeho skutočnej veľkosti, porovnajte ho s vedľa stojacou 330-mililitrovou plechovkou, ktorá má výšku asi 15 centimetrov.

Táto vec – z diaľky pripomínajúca bubon pračky alebo veko remosky – má hlavný hriadeľ vyrobený z vákuovo tavenej vysokopevnostnej leteckej konštrukčnej ocele 300M a ku slovu sa dostal tiež karbónový kompozit Koenigsegg Aircore, vyrábaný z dutých uhlíkových vlákien. Vďaka tomu má motor hmotnosť len 28,5 kg a po úprave pre model Gemera 30 kg.

5,2 až 11 koní na kg

Napriek týmto skromným parametrom dokáže Quark pri napätí 800 voltov vyprodukovať maximálny špičkový výkon 340 koní a špičkový krútiaci moment 600 newtonmetrov. Je nutné samozrejme dodať, že ide o parametre, ktoré tento agregát odovzdáva len krátkodobo, zhruba 20 sekúnd, zatiaľ čo nominálne, teda kontinuálne dodávané najvyššie hodnoty sú o niečo skromnejšie. Švédi tieto dve čísla presne neuvádzajú, z grafu sa dá ale vyčítať, že by malo ísť približne o 115 kW (156 koní) a 250 Nm.

Pre potreby štvormiestnej Gemery konštruktéri spojili dva elektromotory Quark (točia 9000 ot./min.) s jedným šesťfázovým invertorom nazvaným David (to nie je vtip), prihodili k tomu set planétových prevodov a vytvorili elektrickú pohonnú jednotku so systémom vektorovania krútiaceho momentu, ktorej dali meno Terrier EV.

Výsledkom tejto práce je stále kompaktná krabica, ktorá má aj s výstupnými hriadeľmi šírku 620 mm (bez nich 475 mm), výšku 340 mm a dĺžku 425 mm, hmotnosť 88 kilogramov, zaberá objem 40 litrov a na kolesá dokáže poslať 680 koní a k tomu mierne znížených 1100 Nm.

Takto poskladaný systém môžete podľa potreby namontovať prakticky na akékoľvek šasi osobného či úžitkového vozidla, Koenigsegg ale pripomína, že pri vývoji mysleli aj na iné formy dopravy. V tlačovej správe uvádzajú, že sa Terrier hodí do motorových člnov alebo môže poháňať lietadlá s kolmým štartom či pristátím (VTOL – Vertical Take-Off and Landing) či všeobecne slúžiť v leteckom priemysle.

V prípade športovej Gemery má novinka „posilniť akceleráciu v nízkych rýchlostiach, zatiaľ čo klasický spaľovací motor preberie prácu vo vyššom tempe“. V prípade tohto konkrétneho automobilu hovoríme zrýchlení z miesta na stovku za 1,9 sekundy a maximálke 400 kilometrov za hodinu, pričom aj v čisto elektrickom režime má byť tento Koenigsegg schopný jazdiť rýchlosťou 300 km/h.

Ako na tom bude švédska novinka v praxi, to si budeme musieť ešte chvíľu počkať. Firma dodáva, že uvedené parametre sú zatiaľ predbežné.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 7 obrázkov

zdroj: Koenigsegg