Zastaviť na diaľnici môžete iba vtedy, ak to vyžaduje situácia v premávke, nie vaša osobná potreba. Otáčanie a cúvanie nerobte a ani to neskúšajte. Pripomínam, že zastavenie a zastavenie vozidla sú 2 rozličné pojmy. To by ste mali vedieť.
Otáčanie, cúvanie a zastavovanie na diaľnici?!
Jav, ktorý sa deje na celom svete. Neviem, či si ľudia neuvedomujú, aké riziko tým vytvárajú. Alebo sa cítia nesmrteľní. Na vlastné oči som videl cúvať turistický autobus a dokonca kamión prepravujúci nebezpečné látky podľa dohody ADR. Pýtate sa, aké majú ľudia pohnútky? Niekedy to je fakt, že sa dostali do kolóny, ktorá sa nehýbe, alebo jednoducho minuli posledný zjazd, či dokonca im iba treba na WC, a tak sa rozhodnú odbehnúť za zvodidlo. Dokonca dôvody môžu byť oveľa banálnejšie. Na druhej strane podotýkam, že bezpečných odstavných plôch je na slovenských diaľniciach skutočne málo. Rovnako aj zjazdov a výjazdov na diaľnici. Niekedy človek musí zbytočne prejsť 30 - 40 km po ďalší výjazd. Bohužiaľ, aj taká je realita. Touto cestou na vás apelujem, aby ste nerobili zbytočné prešľapy, ktoré sú v rozpore s logickým zmýšľaním.
Čo v zápche na diaľnici?
Informačný systém upozorňujúci vodiča na dianie na diaľnici máme na Slovensku ako z praveku. Máme doslova len pár svetelných tabúľ. Na niektorých úsekoch ich je minimum, alebo jednoducho nie sú. Niektoré, mám pocit, svietia stále rovnako. Inými slovami, vodič sa o zápche na Slovensku dozvie až vtedy, keď do nej dorazí (ak nepoužíva aplikáciu, alebo nepočúva dopravný servis). Veľa ľudí už po pár minútach státia v kolóne jednoducho stratí nervy, otočia sa a pokúsia sa po najbližší zjazd vydať do protismeru. Totálne nelogické, a hlavne najnebezpečnejšie možné riešenie. Šťastlivcom to vyjde, niektorí dostanú pokutu, iní spôsobia ďalšiu nehodu.
Čo by mali robiť kompetentní? Rozoberme si niektoré možnosti:
Otáčať autá do protismeru?
Žiadať políciu, aby osobné auta otáčala do protismeru? Nereálne a nelogické. Navyše, povedzme na diaľnici D1 TT - BA, to nie je možné, a ani na iných úsekoch diaľnice, keďže by celá šírka vozovky vrátane krajnice ostala úplne obsadená.
Otvoriť stredové delenie diaľnice pre otočenie?
Rýchle operatívne odstránenie stredového betónového zvodidla alebo zátarasy na miestach pre otáčanie obslužných vozidiel a v tej súvislosti obmedzenie protismernej premávky by pri ozaj vážnych dopravných nehodách pomohlo ľudom otočiť sa bezpečne a využiť alternatívnu trasu. Nepochybne schodné riešenie, aj keď má mínusy.
V prvom rade by to stálo nejaké peniaze. Sme predsa na Slovensku. Na veľa miestach alternatívnej trasy mimo diaľnice by museli premávku riadiť policajti, lebo svetelná signalizácia by to jednoducho nezvládala. Na druhej strane by sa uľavilo vodičom v zápche, ktorí by síce šli pomaly, ale aspoň šli. Na druhej strane, vodiči v protismere by museli rátať s obmedzeniami. Pokojne to teda môže byť aj dvojsečná zbraň. Na základe informácií o hustote premávky by sa s tým však dalo pohrať a situáciu aspoň čiastočne riešiť. Keď sa to dá v zahraničí, prečo by sa to nedalo aj u nás? Nevravím, že je to možné všade, na každom mieste diaľnice alebo rýchlostnej cesty, ale na mnohých úsekoch by sa to dalo riešiť relatívne rýchlo a bezbolestne.