Ešte v roku 2019 bolo po celom svete zaregistrovaných 2,4 milióna nový kombíkov. O dva roky neskôr to bolo už „len“ 1,6 milióna, uvádza v jednej z svojich najnovších analýz agentúra JATO Dynamics.
Najsilnejšou baštou týchto automobilov je stále Európa. Boli sme schopní vykúpiť takmer dve tretiny produkcie, presnejšie povedané 64 percent, čo predstavuje zhruba milión kusov a nejaké drobné. Zvyšok sveta si rozdelil 574 tisíc kombi. To je síce medziročný nárast o 4 percentá, ale v USA a Kanade spadol dopyt tiež o 4 percentá (v absolútnych číslach ide o 183 tisíc áut).
Z 2,4 na 1,6 milióna v priebehu dvoch rokov, tak vyzerá vývoj dopytu po kombíkoch vo svete.
Najväčšiu záľubu v týchto autách majú stále Nemci, z predajní si ich odviezli skoro 400 tisíc. Na konto druhých Spojených štátov pripadá približne 160 tisíc kusov a tretie je Rusko s bývalými post sovietskymi republikami (cca 140 tisíc). To môže na prvý pohľad opäť vyzerať optimisticky, lenže v Nemecku to ide dolu kopcom. Uvedené číslo predstavuje 23-percentný pokles.
Prekvapivým skokanom roka je Čína. Celkovo si tamojší zákazníci v roku 2021 kúpili síce „len“ 107 tisíc kombíkov, lenže v tomto prípade hovoríme o náraste 36 percent. Práve tento posun, pokiaľ teda nešlo o ojedinelý „exces“, dáva týmto praktickým a užitočným strojom istú šancu na budúcnosť. Čína je dnes najväčším automobilovým trhom, a pokiaľ budú mať tamojšie objednávky stúpajúcu tendenciu, výrobcovia ich budú ďalej vyvíjať, akurát je otázkou, či aj pre EÚ.
Nemenej zaujímavý je tiež pohľad na poradie jednotlivých modelov. Prvé miesto si s veľkým náskokom stále drží Subaru Outback, vlani sa ich (väčšinou v Spojených štátoch) predalo takmer 200 tisíc. Mali by sme ale dodať, že nejde o klasický kombík. So zodvihnutým podvozkom, oplastovaním a permanentným pohonom 4x4 by si na neho mohol kľudne robiť nároky aj segment crossoverov a uvedené úpravy sú tým hlavným dôvodom, prečo Outback tak boduje USA.
Druhé miesto okupuje Toyota Corolla a v tesnom závese za ňou je Škoda Octavia Combi, ktorej sa tiež podarilo prekonať hranicu 100 tisíc kusov. Štvrtý je Volkswagen Passat, piate BMW radu 3 a za ňou Lada Vesta, zvyšok prvej dvadsiatky sa potom pohybuje medzi približne 50 až 30 tisícami predaných kusov ročne.
Najpredávanejšie kombi na svete, Subaru Outback, je vlastne crossover.
Podčiarknuté a spočítané, Európa je pre kombi stále schopná poskytnúť isté podhubie a čiastočne to platí i pre USA, bezpochyby ale ide o vymierajúcu triedu a veľmi rýchlo stráca zákazníkov. Nebuďte preto prekvapení, ak by vami vyhľadávaný kombík v ďalšej generácii už nedorazil a nahradil ho crossover či SUV. Presne tak totiž vyzerá súčasný trend a s výnimkou Outbacku, ktorý vlastne už je polovičným crossoverom, to môže byť pre ktorýkoľvek iný model konečná.
zdroj: JATO