Škoda Felicia sa dostala na trh jazdených vozidiel cca rok po uvedení, teda uprostred 90. rokov. Stále však nemala v ponuke stabilizáciu, či viac airbagov. V tom čase medzi zahraničnými vozidlami hrali v ponuke ojazdených áut prím Ford Escort a Sierra, Opel Kadett a Astra, Fiat Tipo a Uno, Volkswagen Golf a Renault 19. Airbag mal v tom čase každý štvrtý automobil. Posilňovač riadenia tiež nebol samozrejmosť, mal ho každý druhý. Elektrickými oknami disponoval každý tretí, ABS mal každý šiesty a klimatizáciu jeden z desiatich automobilov. Tempomat malo len jedno vozidlo zo sto a ESP nebolo na trhu ojazdených áut rozšírené vôbec. V ponuke najluxusnejších nových vozidiel objavilo po 1995 a jeho prítomnosť v nových vozidlách začala rýchlejšie rásť až po prelome milénia.
Z obľúbených českých vozidiel mohla mať airbag, posilňovač riadenia, elektrické okienka, ABS alebo klimatizáciu za príplatok prvýkrát až Škoda Felicia, ktorá na čele predajných štatistík v „áčkach“ Favorita vystriedala až v roku 1999. S ESP a tempomatom sa vodiči pri tuzemských vozidlách prvýkrát stretli až vo Fabii a Octavii, ktoré predajným štatistikám začali dominovať ešte neskôr.
Otváracie strešné okno má dnes okolo 10 % vozidiel, zatiaľ čo predtým to bolo takmer každé tretie. A napríklad CD menič, predtým žiadaný symbol luxusu, dnes z vozidiel takmer definitívne vymizol. „Nebude dlho trvať a na ojazdený automobil s CD meničom prakticky nebude možné naraziť,“ uvádza Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO. Komfortných a bezpečnostných prvkov je v nových, ale už aj v ojazdených automobiloch veľké množstvo. „Som rád, že žijeme v čase, kedy si drvivá väčšina vodičov pod pojmom ojazdené auto nevybaví zákonite iba staré a možno nebezpečné auto, ale už skôr vozidlo, ktoré síce nie je úplne nové, ale je dobre vybavené,“ zakončuje Petr Vaněček.
zdroj: AAA Auto
foto: depositphotos.com