Nemecký Volkswagen podľa všetkého nechce vsadiť všetko na jednu kartu a zreálňuje očakávania, resp. odmieta, že by sa chystal kompletne skončiť so spaľovacími motormi naprieč všetkými trhmi. “Spaľovacie motory zatiaľ necháme na trhu,“ uviedol šéf Volkswagenu Oliver Blume v nedávnom rozhovore.

Podľa jeho slov je zámerom ponechať tradičné autá v hre, pretože „sú veľmi obľúbené v mnohých častiach sveta“. Popritom chcú Nemci podľa Blumeho tlačiť na to, aby sa zvyšovali dopyt a predaje plne elektrických modelov.

Syntetické palivá: Zamiešajú kartami?

Na rozdiel od svojho predchodcu bol Blume odjakživa priaznivcom syntetických palív, ktoré potenciálne dokážu zachrániť spaľovacie motory a zároveň znižovať emisie vzniknuté ich prevádzkou.

Šéf VW v nich vidí i príležitosť pre staršie autá. „Dajú sa s nimi prevádzkovať benzínové motory, a to takmer bez emisií CO2. Tak môžu všetky vozidlá aspoň sčasti prispieť k znižovaniu emisií bez ohľadu na druh pohonu,“ vysvetľuje Blume.

Takéto vnímanie odporuje čisto elektrickej stratégii, ktorá by znamenala kompletný zánik spaľovákov. Na ten sa však očividne nechystá napríklad ani japonská Toyota, ktorá zatiaľ na globálnej úrovni nemá v úmysle vzdať sa jej úspešného hybridného pohonu.

Horúca téma v Bruseli

Na úrovni európskej politiky sa názory rôznia, hoci viceprezident EK a eurokomisár zodpovedný za klimatické záležitosti Frans Timmermans vo veľkom pretláča elektrický pohon ako jedinú prijateľnú alternatívu.

Naopak, eurokomisár pre vnútorný trh Thierry Breton vyzýva k opatrnosti z hľadiska prudkého nástupu elektromobilov – v ohrození môže byť 600-tisíc pracovných miest.

Suroviny a energie ako riziká

Viackrát zmieňovanou hrozbou je aj vybudovanie novej geopolitickej závislosti od surovín z Ázie, akými sú napríklad lítium či kobalt. Bez tých sa nezaobídu batérie áut na baterky.

Samostatnou témou je výroba elektrickej energie potrebnej na prevádzku elektromobilov – práve Nemecko je príkladom, že jej produkcia z uhlia nie je práve najšťastnejším.

Pred týmito rizikami varoval napokon aj šéf Stellantisu Carlos Tavares. O prechode na elektromobilitu hovorí ako o politickom rozhodnutí, ktoré môže dopadnúť tak, že sa v praxi očakávaneho zníženia emisií napokon nedočkáme.

Zdroj: Kreiszeitung.de