Najdrahšia diaľnica budí na stavebnom trhu záujem

Zatiaľ čo aj v prípade nešťastného úseku D1 s tunelom Višňové sa hovorí už o dokončení a odovzdávaní novej rýchlej cesty, v prípade projektu Turany - Hubová je situácia výrazne iná. Štát sa snaží čo najskôr začať stavať, hovorí sa optimisticky o roku 2025 či 2026. Minister dopravy Jozef Ráž zjavne vyvinul tlak na to, aby sa čo najskôr rozbehlo verejné obstarávanie.

Už teraz sú však na stole štyri námietky stavebných firiem vo vzťahu k tendru za necelé 2 miliardy eur s DPH. Na detaily si budeme musieť počkať. Denník N píše, že námietky podľa všetkého rozporujú súťažné podklady. Úrad pre verejné obstarávanie by mal o nich rozhodnúť v lehote 30, najneskôr 60 dní.

 

Denník N špekuluje, že námietky by sa potenciálne mohli týkať toho, že chystanému úseku chýba stavebné povolenie aj územné rozhodnutie, prípadne mohli vzbudiť pozornosť náročne stanovené kritériá na referencie uchádzačov o túto veľkú stavebnú zákazku.

Nedarí sa dokončiť proces EIA, trvajú obavy o podzemné vody

Hoci sa na základe medializovaných informácií očakáva vydanie takzvanej EIA, teda posudzovania vplyvov na životné prostredie, 25 subjektov sa rozhodlo uplatniť rozklad voči záverečnému stanovisku ministerstva životného prostredia.

Problémom je naďalej téma podzemných vôd. Píše o tom denník Hospodárske noviny. Národná diaľničná spoločnosť upokojuje, že takýto vývoj by nemal ovplyvniť verejné obstarávanie. Faktom je, že štát si môže pri EIA nakoniec v princípe presadiť svoje aj napriek podaným rozkladom - podľa toho, ako rozhodne rozkladová komisia.

Otázkou zostáva, kedy sa podarí celý proces EIA skutočne uzatvoriť. Pre dokončenie diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc je úsek Turany - Hubová nevyhnutnosťou. Skúsenosti s inými veľkými diaľničnými projektami napovedajú, že už samotný začiatok nemusí prebehnúť v takom čase, ako si to zaumieni ministerstvo dopravy a meškania diaľnice sa môžu neúmerne nabaľovať.

Zdroj: HNonline.sk, Denník N