Nebyť závislý len na fosílnych palivách sa v dnešnom svete ukazuje ako strategická výhoda, to ale neznamená, že by sme sa mali automaticky po hlave vrhnúť len k jednej alternatíve, ktorá má z ekonomického i užívateľského pohľadu stále dosť vážnych nevýhod, aby mohla byť považovaná za ideálnu.
Mnohé automobilky to vidia a elektromobilitu samozrejme nezavrhujú, zároveň je ale pre ne dôležité nechať aj na motoristoch, aby si vybrali riešenie, ktoré čo najviac vyhovuje ich potrebám a nemuseli im vnucovať technológiu, ktorá iste má svoje pozitívne stránky, lenže nie vždy a pre všetkých.
Patrí k nim aj Toyota, priekopník hybridov, ktorý sa zároveň chystá uviesť na trh množstvo rôznych elektromobilov, lenže popri tom nezabúda ani na alternatívy v podobe vodíkového pohonu. Vzácne na tejto značke je to, že nepracuje len na palivových článkoch, ktoré sú ako zdroj energie montované v podstate do elektromobilov, ale budúcnosť vidí i vo vodíku spojenom s klasickými spaľovacími motormi.
Toyota v posledných rokoch predstavila hneď niekoľko funkčných áut s týmto typom pohonu, konkrétne okruhový model GR Corolla H2, s ktorým súťažil samotný šéf koncernu Akio Toyoda v šampionáte vytrvalostných pretekov Super Taikyu a nedávno tiež GR Yaris H2 pri predvádzacej jazde v rámci WRC.
Toyota tvrdí, že práve vďaka športovým aktivitám sa im podarilo zvýšiť výkon vodíkového spaľovacieho motora v priebehu jednej sezóny o 24 percent a krútiaci moment o tretinu, navyše predĺžili dojazd takto poháňaného auta o 30 percent a tankovanie sa skrátilo z pôvodných piatich minút na minútu a pol.
To všetko viedlo Japoncov k tomu, aby zobrali preplňovaný radový trojvalec s objemom 1,6 litra a priamym vstrekovaním vodíka z GR Corolly, pridali k tomu technológiu skladovania vodíka z modelu Mirai a vytvorili funkčný prototyp crossoveru Corolla Cross H2.
Automobilka hovorí, že s autom rovno vyrazili na bežné cesty, aby pri testovaní v zimných podmienkach získali ďalšie dáta potrebné pre vývojové oddelenie. Ako je ďaleko? Toyota pripomína, že asi na 40 percentách ku komercializácii produktu, ktorý by nám pomohol znížiť závislosť na strategických prvkoch, ako je lítium či nikel. Japonci dodávajú, že ešte nie je isté, či si budeme môcť autá s vodíkovými spaľovacími motormi bežne kúpiť, Toyote ale evidentne záleží na tom preskúmať všetky alternatívne možnosti.
zdroj: Toyota