Straty Rivianu sú v súčasnosti skutočne hrozivé. Podľa denníka Wall Street Journal firma s každým predaným autom momentálne stráca v priemere až 31 tisíc dolárov. Dôvodom sú zatiaľ malé počty vyrobených kusov a samozrejme aj rozrastajúca sa konkurencia.
Rivian sa aktuálne najviac „hojí“ na hromadnej produkcii dodávky Commercial Van pre Amazon, ale nutne potrebuje i bežné a v prvom rade dostupnejšie osobné modely. A práve také autá americký startup práve predstavil.
Začnime menším z dvoch predstavených modelov, ktorý vidíte na úvodnej fotografii. Jeho tvary nám vážne pripomínajú Ladu Niva a zdá sa, že podobným smerom mieria tiež myšlienky komunity priaznivcov, ktorým sa novinka okamžite zavŕtala po kožu.
Tvrdia, že im Rivian R3 evokuje hatchbacky z 80. rokov, ako bola Lancia Delta Integrale, zodvihnutý Volkswagen Golf Country 4x4 a spomínajú tiež známy, dodnes vyrábaný ľahký sovietsky offroad.
R3 (zároveň predstavený aj vo výkonnejšej trojmotorovej verzii R3X) je tak trochu prekvapením, pretože očakávaná bola len premiéra väčšieho modelu R2. Trojka má trochu ďalej k sériovej výrobe, takže poznáme len pár základných údajov, vyzerajú ale zaujímavo.
Auto má rázvor s dĺžkou 2800 milimetrov, dostal zapustené kľučky dverí, samostatne otvárané okno piatych dverí a veľmi jednoducho navrhnutú kabínu, ktorá v mnohom pripomína mix Volva EX30 a Tesly.
Rivian R3 bude ponúkaný s dvomi kapacitami batérie, pričom väčšia z nich poskytne autu dojazd 300 míľ, teda 483 kilometrov. Zákazníci dostanú možnosť vybrať si autá s jedným, dvomi alebo tromi elektromotormi (s párom vzadu) a najvýkonnejšie prevedenie R3X by malo zvládnuť šprint z 0 na 60 míľ za hodinu (97 km/h) za „menej ako 3 sekundy“.
Ďalšie dáta sú zdržanlivé, ale na rýchlonabíjačke by ste mali baterku dostať z 10 na 80 percent do 30 minút. Kvôli úspore výrobných nákladov bude puzdro akumulátora súčasťou nosnej konštrukcie, respektíve podlahy a mnohé menšie komponenty majú nahradiť väčšie odliatky, pravdepodobne produkované po vzore Tesly a jej Giga Pressu.
Rivian cenu R3 nespomenul, ale väčšia R2, ku ktorej sa práve dostávame, bude v základe dostupná za 45 tisíc dolárov, v prepočte zhruba 41 200 eur. To by znamenalo, že menšie auto by mohlo na severoamerickom trhu stáť cirka 40 tisíc USD, teda asi 36 600 eur. Poďme k Dvojke...
Väčšie elektrické SUV sa začne predávať v roku 2026 a pochopiteľne je otázne, či sa dovtedy Rivianu podarí udržať sľubovanú cenovku. Mal by, pretože z komerčného hľadiska ide o extrémne dôležitý model. Najlacnejší model síce momentálne vychádza o 2000 dolárov drahšie v porovnaní s Teslou Model Y, ale je nutné dodať, že dnes predávaný Rivian R1S stojí najmenej 74 900 dolárov.
R2 má dĺžku 4715 mm, výšku 1700 mm a rázvor náprav 3075 mm. Pre trojmotorový model firma uvádza rovnakú dynamiku ako pre R3, teda 60 míľ/h do troch sekúnd a meniť sa nemá ani dojazd 300 míľ/483 km. Vlastne väčšina parametrov uvádzaných pre R2 je zhodných s R3, a to sa týka tiež výbavy podporujúcej čiastočne autonómne riadenie.
Výrobca chystá balíček obsahujúci 11 kamier, 5 radarových senzorov a hovorí, že vodič bude môcť dať ruky dole z volantu a nepozerať na cestu, takže tú máme systém na úrovni 3, ako má napríklad Mercedes DrivePilot.
Mieria aj k nám!
Interiér je u oboch nových Rivianoch takmer rovnaký, takže by sme ešte mohli dodať, že sklopné sedadlá sú navrhnuté tak, aby ich kompletným zložením vzniklo lôžko pre dvoch a v rámci príplatkovej výbavy bude dostupná hromada prvkov na kempovanie či pre športovo orientovaných zákazníkov.
Ak sú vám obe novinky sympatické, máme pre vás dobré správy. Rivian už potvrdil, že bude obe autá predávať aj v Európe. Len nám zatiaľ chýbajú termíny a ceny.
zdroj: Rivian