V súvislosti s rýchlym koncom novej Toyoty GR86 na európskom trhu sa hovorí tiež o tom, že za to môžu prísnejšie emisné limity, toto tvrdenie je ale nezmysel. Euro 7 zatiaľ vôbec nie je schválené a ak by sa to bruselským úradníkom nakoniec aj podarilo a ich norma s konečnou platnosťou zlikvidovala posledné autá bez nejakej formy elektrifikácie (čo zatiaľ nie je isté), nestane sa tak skôr ako po roku 2025.
Inak povedané, aj podľa najhoršieho možného scenára by GR86 mohla byť v predaji približne tri a pol roka, Toyota ale jasne povedala, že jej kupé končí na starom kontinente už po dvoch rokoch. Dôvody sú preto iné, ak ste ale presvedčení, že aj tak v tom musí mať prsty Európska únia, máte samozrejme pravdu.
EÚ totiž neuťahuje výrobcom a motoristom uzdu len pokiaľ ide o emisie výfukových plynov, ale v rámci „Nariadenia o všeobecnej bezpečnosti“ stanovila, že automobily budú musieť byť povinne vybavené množstvom ďalších systémov.
Už od 6. júla 2022 bude musieť byť vo všetkých novo homologizovaných autách napríklad „inteligentný asistent rýchlosti“ (ISA), čo nie je nič iné, ako technika upozorňujúca vodiča na prekročenie povoleného rýchlostného limitu. K tomu pribudne tiež príprava na alkoholtester, upozornenie na ospalosť a rozptýlenie vodiča a zároveň takzvaný Event Data Recorder (EDR), čo si môžete predstaviť ako „black-box“, čiernu skrinku zapisujúcu údaje o dopravnej nehode.
Istú časť tejto techniky už má Toyota GR86 na palube, nie však všetko a to je problém. V aute chýba práve spomínaný zapisovač a podľa všetkého aj aktívny systém udržania auta v jazdnom pruhu, takže namiesto neho dostanete systém LDA (Lane Departure Alert), ktorý vás na neúmyselné opustenie pruhu len upozorní.
Ak sa pýtate, v čom je problém, keďže homologizačný proces má tejto model dávno za sebou, je to správna otázka. Momentálne v ničom. Ten však vznikne 6. júla 2024, pretože vyššie spomínané systémy už budú jednoducho povinné v úplne všetkých nových predávaných vozidlách a teda aj v tých, ktoré prešli schvaľovacím procesom podľa starších pravidiel.
Že táto zmena opäť zvýši ceny áut, o tom nemusíte pochybovať. Okrem iného však bude znamenať tiež koniec modelu GR86 na európskom trhu.
Asi celkom zákonite musí nasledovať otázka, či by Toyota nemohla športové kupé upraviť a dodatočne do neho požadovanú techniku namontovať. Vyzerá to však, že to zďaleka nie je taká triviálna operácia, ako by sa mohlo zdať.
Časť senzorov, kamery a ďalšia pridružená elektronika by museli byť umiestnené v okolí vnútorného spätného zrkadla, GR86 je však taká nízka, že niečo podobné by bez zásadných konštrukčných zmien nebolo možné. Automobilka by musela až o desať centimetrov predĺžiť čelné okno a adekvátne tomu zodvihnúť strechu, lenže tým by zničila dizajn auta, nehovoriac o nákladoch, ktoré by dodatočné úpravy stáli. To sa Toyote kvôli pár tisíckam kusov jednoducho nevyplatí.
Produkcia Toyoty GR86 sa v polovici roka 2024 samozrejme nezastaví. V Japonsku, Spojených štátoch i iných častiach sveta bude športové kupé stále dostupné. A my môžeme len ľutovať, že z trhu zmizne ďalší zaujímavý stroj. Vlastne... on možno už zmizol.
Predbežnú a pomerne sympatickú slovenskú cenu sme zverejnili len vo februári, keď sa však pozriete na stránky Toyoty v tejto chvíli a otvoríte si príslušný cenník, nájdete tam oznam „dočasne vypredané“. Ak GR86 potrebujete, musíte dúfať, že ide o kvóty vyčerpané na tento rok a nie celkovo, ako sa nedávno stalo v Británii. V každom prípade vám však vážne odporúčame nečakať, mohli by ste v poradníku ostať pod čiarou.
zdroj: Autoblog.nl