O nákladných autách na portáli Topspeed.sk veru často nepíšeme a už vôbec nie o tých, ktoré na na slovenských cestách ešte nedávno zdržiavali svojim pomalým tempom premávku a takmer výlučne tvorili čelo kolóny. V tomto prípade však urobím výnimku, legendárna značka totiž definitívne končí s výrobou nákladných áut. Ešte nedávno pritom jej vlastník vyhlasoval, že sa fabrika preorientuje na výrobu elektrických nákladných áut. Ako sa ukazuje, boli to až príliš sebavedomé plány.

Spomínate na ňu? Kedysi asi najrozšírenejšie nákladné auto na slovenských cestách je dnes už le v spomienkach. A pod jeho značkou už ďalšie auto údajne nevznikne.

Konkurencia je lacnejšia

S novodobou výrobou nákladných áut začala letňanská Avia v roku 1968, keď sa na československých cestách objavili prvé nákladné modely Avia A 15 a A 30. Samotná automobilka ich definovala ako ľahkotonážne mestské nákladné automobily, ktoré vznikli v licencii francúzkej spoločnosti Renault-Saviem. V čase zrodu šlo skutočne o mimoriadne modernú konštrukciu, koniec-koncov, Avie boli v sedemdesiatych rokoch skutočne veľmi dynamickými a rýchlymi autami. Čas je však neúprosný a po príchode nového trhového hospodárstva sa Avia potýkala s rovnakými problémami ako väčšina automobiliek bývalého Východného bloku – rozpad tradičných trhov a nekonkurencieschopná, morálne zastaraná technika. Avia sa z toho už nikdy nedostala a hoci sa spojila s niekoľkými strategickými partnermi, časy najväčšej slávy mala dávno za sebou.

Avia sa svojho času dostala aj do rúk spoločnosti Daewoo. Na prelome tisícročí boli v jej výrobnom programe aj takéto verzie s pohonom 4x4.


Ako problém sa ukázala aj prísna emisná legislatíva, ktorá si žiadala drahý vývoj, aj homologizáciu a to všetko pri neistých predajoch a konkurencii, ktorá dokázala v konečnom dôsledku predávať za nižšie ceny. A hoci boli ambície Avie relatívne skromné a v plánoch svietilo číslo 400 vyrobených áut ročne, v skutočnosti Avia ročne produkovala len niekoľko desiatok áut. Ako cesta sa nakoniec zdala výroba výlučne elektrických nákladných áut, ako sa však teraz ukazuje, bol to príliš ambiciózny cieľ. „Projekt Avie na elektrický pohon je v súčasnosti zmrazený a s anglickými partnermi nejednáme,“ potvrdil Andrej Čírtek, hovorca skupiny Czechoslovak Group, ktorej Avia momentálne patrí. Spoločnosti sa drahý vývoj nových áut nevyplatí a tak s výrobou nových nákladných vozidiel značky Avia definitívne končí. Ako však Čírtek naznačil, v budúcnosti sa značka Avia možno znova ukáže, s veľkou pravdepodobnosťou  však už nie na nákladných autách.