Nemecká vláda už stihla na dotáciách pre elektromobily a plug-in hybridy utratiť 9,5 miliardy eur! A zdá sa, že práve prerozdeľovanie peňazí z daní všetkých je jedným z hlavných hnacích motorov záujmu o batériové vozidlá.
Tomuto konštatovaniu aktuálne nahráva štatistika septembrových predajov nových áut zverejnená Nemeckým spolkovým úradom pre automobilovú dopravu (KBA).
Trh je na svojich číslach, padli len elektromobily
Podľa najnovších čísiel sa v priebehu deviateho kalendárneho mesiaca v Nemecku predalo celkovo 224 502 osobných automobilov, čo je len o 0,1 percenta menej v porovnaní s minulým rokom. Inak povedané, ekonomika a záujem zákazníkov sú relatívne v poriadku. Rozdiel v registráciách v závislosti na type pohonu sa ale dramaticky zmenil.
Kým v auguste firmy šliapli na plyn a nakupovali vo veľkom, aby ešte stihli takzvaný Umweltbonus, v septembri, po zrušení dotácií ich záujem poriadne ochladol. Aby sme boli konkrétni: v ôsmom mesiaci Nemci kúpili 86 649 elektromobilov, v septembri to však bolo už len 31 714 batériových áut. To je prepad o 63 percent.
Ani medziročne na tom elektromobily nie sú lepšie. V porovnaní so septembrom 2022 KBA eviduje pád o skoro 29 percent. Ako konštatuje audítorská spoločnosť Ernst & Young, ide o najprudší pokles predaja batériových áut od decembra 2016.
Z vyššie uvedeného je zrejmé, že klesol i podiel elektromobilov na trhu. Kým v septembri 2022 držali batériové autá 19,7 percenta a v auguste 2023 rekordných 31,7 percenta, po zastavení dotácií v septembri 2023 získali už len 14,1-percentný podiel.
Stúpol záujem o benzínové i naftové motory
S ohľadom na celkový výsledok vám musí byť jasné, že tam, kde strácali elektrické vozidlá, museli zákonite posilňovať iné typy pohonu. A to sa skutočne stalo. Nemci si v septembri kúpili 78 979 áut s benzínovým motorom, čo predstavuje 9,1-percentný medziročný prírastok a 35,2-percentný podiel za minulý mesiac.
A stúpajú tiež naftové agregáty... Áut s dieslom sa predalo 39 900, to je medziročný nárast o 4,6 percenta a 17,8-percentný septembrový podiel. A hybridy... teda de facto modely so spaľovacím motorom? Automobilky ich dodali zákazníkom 73 178 kusov, o 6,9 % medziročne viac.
Asi najviac medzi 31. augustom a 1. októbrom tratila z veľkých hráčov Tesla. Predala v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom o 69,3 percenta menej áut a spadol tiež Polestar, o 24,1 percenta. Ostatné značky nedokážeme zatiaľ posúdiť, od KBA máme momentálne len celkové registrácie, bez detailov o jednotlivých modeloch.
Ak si v tejto chvíli myslíte, že sa v nasledujúcich mesiacoch nemecké predaje elektromobilov opäť pozviechajú a opäť budú ťahať celú Európu, hádať sa nebudeme. Lenže obmedzovanie výroby batériových áut Volkswagenom či Stellantisom kvôli upadajúcemu záujmu niečo naznačuje.
Prepad elektromobilov zrejme ešte nekončí
Vo všeobecnosti sa očakáva, že by mohli predaje elektromobilov stúpnuť ešte v decembri, pretože od 1. januára 2024 končia tiež dotácie pre nemeckých súkromných zákazníkov. Čo bude potom, nikto netuší.
zdroj: KBA