Honba za znižovaním nákladov a zvyšovanie celkovej efektivity majú stáť za špekuláciami koncernového vedenia nad presunom výroby modelu Škoda Fabia do výrobných priestorov španielskej automobilky Seat. Podľa odborárov automobilky Škoda Auto nie je zatiaľ nič rozhodnuté, je však riziko, že k tomu reálne dôjde. Koniec Fabie v Čechách by mohol ohroziť súčasné pracovné pozície. Rovnako je podľa odborárov stále v ohrození aj česká výroba modelu Škoda Superb. Ten sa mal podľa pôvodných plánov koncernu vyrábať v Turecku, kvôli politickej situácii sa však produkcia nového tureckého závodu pozastavila a čaká sa, čo bude ďalej.
Môže za to Luca?
Nervozita v českej fabrike opäť stúpa. S prezradením úvah o presune výroby Fabie do Španielska začali biť odborári znova na poplach. „Stále sa preťahujeme o jednotlivé modely. Ohrozený je aj Superb. Rozhodnutie o ňom malo padnúť do konca predchádzajúceho roka, stále sa tak však nestalo,“ komentuje aktuálnu situáciu mladoboleslavský odborový predák Jaroslav Povšík. Vyčkáva sa aj v súvislosti so Škodou Fabia. Odchod šéfa Seatu, Lucu de Mea, totiž pozdržalo všetky rozhodnutia a vyčkáva sa, kto usadne do jeho kresla.
Doťahovanie o výplaty
Odborári musia celú situáciu zohľadniť aj pri kolektívnom vyjednávaní o mzdách na nasledujúce obdobie. Prvé kolo rokovaní ich čaká už 11. februára 2020. Odborári chcú docieliť navýšenie miezd, ak im vedenie nevyhovie, majú pripravený aj časovo neobmedzený štrajk. K tomu však pristúpia až v krajnom prípade. Súčasná kolektívna zmluva však platí len do konca marca 2020, dovtedy musí dôjsť k novej dohode. Podľa podnikových informácií bola v roku 2018 priemerná hrubá mzda zamestnanca automobilky Škoda Auto odmeňovaného na základe tarifov presne 51 275 Kč (cca 2040 eur).
zdroj: ČTK