Pokuty za emisie automobilov... alebo viac voľnosti?
EÚ prijala predpis zakazujúci predaj nových áut vypúšťajúcich CO2 od roku 2035 už skôr. V praxi znamená, že sa zakážu nové dieselové a benzínové motory v autách. Sprísnené limity pre emisie CO2 čo sa týka výrobcov áut nadobudnú účinnosť už budúci rok. Taliansko a Česká republika uviedli, že klesajúci predaj elektromobilov signalizuje, že automobilky nedokážu tieto ciele splniť. Brusel žiadali o ich skoré prehodnotenie.
Komisár pre klímu Wopke Hoekstra im však odkázal, že klimatické pravidlá poskytujú predvídateľné investičné prostredie. Európska komisia bude viesť rozhovory s priemyslom, „aby sme definovali, ako môžeme formovať svetlú budúcnosť, ako môžeme dodržať ciele a priniesť predvídateľnosť," uviedol v Európskom parlamente.
Zákaz klasických áut s výnimkou
„Mnohí generálni riaditelia automobilových spoločností, s ktorými hovorím, tvrdia, že dokážu splniť emisné ciele," povedal Hoekstra bez uvedenia konkrétnych firiem. Dodal však, že priemysel žiada väčšie verejné investície do infraštruktúry na nabíjanie elektromobilov. „A myslím si, že je to oprávnená požiadavka." Európska komisia už súhlasila s úpravou legislatívy, aby sa na žiadosť Nemecka umožnil predaj áut jazdiacich na syntetické palivá po tomto termíne.
Na otázku, či Brusel zváži aj väčšiu podporu pre biopalivá, Hoekstra odpovedal, že nechce narušiť konsenzus, na ktorom sa EÚ dohodla, pretože mu predchádzal dlhý proces. Vybraní výrobcovia automobilov medzičasom varovali, že nedokážu splniť budúcoročné limity pre emisie CO2 v EÚ pre automobily a pripravujú sa na potenciálne pokuty v hodnote miliárd eur. Hoekstra uviedol, že tieto obavy môžu byť prehnané, a to vzhľadom na relatívne nízke pokuty, ktorým čelili výrobcovia áut za nesplnenie emisných cieľov EÚ v roku 2020. Napríklad Volkswagen čelil sankciám presahujúcim 100 miliónov eur.
Zdroj: Reuters / foto: cz.depositphotos.com