Problémy Volkswagenu pokračujú
Volkswagen už desaťročia prevádzkuje v mexickom meste Puebla svoj najväčší výrobný závod v Severnej Amerike. V tejto fabrike sa vyrábal legendárny model Beetle, známy aj ako „chrobák“, takmer štyridsať rokov. Teraz sa špekuluje, že Golf by mohol nasledovať jeho cestu. Ak by sa tento krok potvrdil, znamenalo by to zásadnú zmenu v histórii modelu, ktorý vyrábajú v nemeckom Wolfsburgu od jeho vzniku v roku 1974.
Volkswagen tieto informácie nekomentoval. Zástupca odborov sa k špekuláciám vyjadril len stroho: „Nebudeme komentovať scenáre, ktoré ešte nedosiahli fázu rozhodnutia.“ V internetových diskusiách však plán vyvolal pobúrenie Nemcov, pretože by išlo o ďalší odklon VW preč od domovského Nemecka.
O budúcnosti Golfu sa rozhodne počas najbližších mesiacov. Koncern sa teraz sústredí na prebiehajúce rokovania o novej kolektívnej zmluve s odbormi IG Metall a úsporných opatreniach, ktoré majú byť odpoveďou na problémy Volkswagenu. Rokovania ovplyvnia viac ako 100 tovární Volkswagenu po celom svete a takisto aj to, kde sa bude vyrábať Golf.
Elektrická budúcnosť a tlak na efektivitu
Dôležitým faktorom, ktorý ovplyvňuje aj rozhodovanie o budúcnosti Golfu, je prechod automobilového priemyslu na elektromobilitu. Golf sa stal symbolom tradičných spaľovacích motorov, no v budúcnosti by mohol byť nahradený elektrickými modelmi radu ID.
Rastie zároveň tlak na efektívnosť Volkswagenu a optimalizáciu jeho výrobných nákladov. Práve Mexiko s nižšími mzdovými nákladmi a už existujúcou infraštruktúrou VW by mohlo byť atraktívnou alternatívou voči Nemecku.
Nostalgia verzus ekonomická realita
Golf je jedným z najikonickejších modelov Volkswagenu a symbolizuje úspech automobilky na globálnej úrovni. Ak by sa jeho výroba presunula do Mexika, bola by to emocionálne aj symbolicky významná zmena. Takýto krok by však mohol byť nevyhnutný na udržanie konkurencieschopnosti automobilky v meniacom sa automobilovom priemysle.
Rozhodnutie, či sa Golf skutočne stane „mexickým výrobkom“, sa očakáva v priebehu nasledujúcich mesiacov. Bude to ďalší krok v evolúcii modelu, ktorý už 50 rokov patrí medzi najpredávanejšie autá na svete.
Zdroj: Handelsblatt.com