Rok 2030 bol príliš ambiciózny
Preto sa rozhodli v Spojenom kráľovstve zatiahnuť brzdu a dať obyvateľom čas navyše. V opačnom prípade by hrozilo, že domácnosti by mali v súvislosti so zákazom klasických spaľovákov neprimerane vysoké výdavky, vysvetlil Rishi Sunak, britský premiér. Agentúra TASR tému prebrala z informácií zverejnených agentúrou DPA.
Sunak zároveň uviedol, že podľa očakávaní má byť už aj okolo 2030 väčšina osobných vozidiel v krajine na elektrický pohon. Britský premiér sa však chce vyhnúť tomu, že by vláda dávala obyvateľom prísne ultimáta a tlačila ich do kúta.
Viaceré veľké automobilky sa k najnovšiemu rozhodnutiu Spojeného kráľovstva postavili negatívne zdôrazňujúc podporu stability na trhu čo sa týka obdobných vážných krokov, no napríklad Toyota to privítala ako pozitívny posun. Británia počítala aj pôvodne s tým, že v rokoch 2030 až 2035 by sa mohli predávať nové autá so spaľovacím motorom, ktoré majú schopnosť prejsť značnú vzdialenosť s nulovými emisiami (napríklad hybridy).
Brusel dáva šancu syntetike
Rok 2035 si ako cieľ z hľadiska konca spaľovacieho motora v nových autách stanovisla aj Európska únia, z ktorej Veľká Británia pred niekoľkými rokmi vystúpila. Brusel momentálne pracuje na tom, aby spaľováky dostali druhú šancu, a to v podobe syntetických palív.
Nové ekologické palivá (respektíve aspoň ekologickejšie oproti dnešku) by mohli prispieť k znižovaniu vplyvu individuálneho automobilizmu na životné prostredie. Ich cena je na druhej strane stále vysoká, čo by sa však mohlo zmeniť spolu s čoraz pokročilejším vývojom v tejto oblasti. V Nemecku, ktoré záchranu spaľovacieho motora silne presadzuje, sa diskutuje aj o tom, že na tankovanie syntetických palív by sa mohli vzťahovať isté formu daňových zvýhodnení a úľav.
Zdroj: TASR / DPA