Maroko zabodovalo v automobilovom priemysle

Trikrát denne odvezie nákladný vlak stovky áut zo severného Maroka do prístavu pri Stredozemnom mori. Pochádzajú z továrne Renault, ktorá sa nachádza mimo prímorského mesta Tangier, odkiaľ už vozidlá putujú ku predajcom a do showroomov v Európe.

Rôzne podnikateľské stimuly a investície do infraštruktúry, akou bola aj spomínaná nákladná železničná trať, pomohli v Maroku vybudovať silný automobilový priemysel.

Severoafrické kráľovstvo dnees dodáva do Európy viac vozidiel ako Čína, India alebo Japonsko. Má kapacitu na výrobu 700 tisíc áut ročne.

Tamojšia vláda je odhodlaná udržať si takúto pozíciu aj v budúcnosti tým, že sa chce intenzívne uchádzať o projekty výroby elektrických áut. Otvorenou otázkou je však miera, do akej môže Maroko zostať globálne konkurencieschopným štátom v nadchádzajúcej novej ére mobility s rastúcou automatizáciou vo výrobe.

Platy sú výrazne nižšie ako pri výrobe áut v EÚ

V Maroku v súčasnosti pôsobí viac ako 250 spoločností, ktoré vyrábajú vozidlá alebo komponenty pre automobily. Automobilový priemysel predstavuje 22 percent hrubého domáceho produktu krajiny.

Francúzsky výrobca áut Renault, najväčší súkromný zamestnávateľ v Maroku, vyrába takmer všetky svoje malé autá Dacia Sandero – ktoré sú v Európe veľmi obľúbené – práve v tejto severoafrickej krajine.

Má to však aj odvrátenú stránku. Vláda v africkej krajine si zjavne nerobí ťažkú hlavu zo zákonných štandardov a demokratických pravidiel, aké poznáme v krajinách EÚ. Maroko doslova odkazuje firmám, že tu môžu postaviť svoje továrne mimoriadne rýchlo. Krajina rozšírila svoje prístavy a diaľnice a vláda ponúka výrobcom dotácie až do výšky 35 percent na vybudovanie tovární vo vidieckych oblastiach mimo Tangieru.

Veľkí výrobcovia automobilov platia v Maroku zamestnancom v závodoch menej ako v Európe. Ale aj pri mzdách, ktoré dosahujú len štvrtinu z francúzskej minimálnej mzdy (tá je na úrovni cca 1 760 eur mesačne), ide stále o plat vyšší ako priemerný príjem v Maroku. Priemysel takto zamestnáva 220 000 ľudí.

Lacné elektrické autá? Ponúka sa Maroko

Rovnako ako v mnohých iných afrických krajinách domáci trh Maroka je - aspoň čo sa týka nových áut - príliš malý. Vlani sa tam predalo menej ako 162 tisíc vozidiel. Úspech vlády pri budovaní automobilového priemyslu však “nakopol” Maroko v snahe o transformáciu jeho ekonomiky prevažne založenej na poľnohospodárstve.

"Pred 15 rokmi sme nevyviezli ani jedno auto. Teraz je to vedúci exportný sektor v krajine," povedal minister priemyslu a obchodu Ryad Mezzour. "Mám jednoduchú prioritu - nie export alebo byť konkurencieschopný. Mojou úlohou je vytvárať pracovné miesta," doplnil Mezzour.

Maroko teraz hľadá investície z východu aj zo západu a snaží sa prilákať priemyselných hráčov z Číny, Európy či Spojených štátov. Napokon, prakticky všetci chcú teraz vyrábať lacné elektrické autá vo veľkom meradle a potrebujú preto udržať čo najnižšie náklady vo výrobe.

Zdroj: n-tv.de