Samojazdiace autá bez vodiča a autopilot

Vodiči vozidiel na švajčiarskych diaľniciach budú môcť aktivovať autopilota, ktorý im umožní pustiť volant z rúk a prestať nepretržite sledovať dopravu, resp. vozidlo. Napriek tomu však budú musieť byť pripravení kedykoľvek opäť prevziať kontrolu nad vozidlom, ak si to systémy budú vyžadovať.

Nová legislatíva vo Švajčiarsku povoľuje aj používanie vozidiel bez vodiča, no len na schválených trasách. Povolenie týchto trás je v kompetencii jednotlivých švajčiarskych kantónov, pričom Federálny úrad pre cesty (známy pod skratkou Astra) poskytne poradenstvo a pokyny na posudzovanie žiadostí.

Švajčiari stanovili aj dôležitú podmienku: Vozidlá bez vodiča musia byť monitorované operátorom v riadiacom centre, ktorý sa môže v prípade potreby zapojiť do riešenia vzniknutých problémových situáciách. Tento model môže byť obzvlášť atraktívny pre nákladnú dopravu, prípadne pre taxíky.

Automatické parkovanie umožní vozidlám zaparkovať bez prítomnosti a zásahov zo strany vodiča, a to vo vyhradených parkovacích domoch alebo na určených parkoviskách. Definovanie týchto priestorov spadá pod kompetenciu kantónov alebo priamo obcí.

Autonómne riadenie auta tretej úrovne

Podľa švajčiarskych úradov môžu automatizácia a autonómne vozidlá zvýšiť bezpečnosť na cestách a zlepšiť plynulosť dopravy. Zároveň ponúkajú nové príležitosti pre ekonomiku a poskytovateľov dopravných služieb.

Hoci nová švajčiarska legislatíva vstúpi do platnosti už v roku 2025, dostupnosť vozidiel s potrebnými systémami je zatiaľ obmedzená. Tesla napríklad stále čaká na schválenie príslušných systémov (autonómne riadenie auta tretej úrovne) v Európe.

Mercedes-Benz a BMW síce už získali schválenie pre takéto systémy v Nemecku, ale v mnohých európskych krajinách - vrátane Slovenska či spomínaného Švajčiarska - ešte stále nie sú dostupné.

Zdroj: 20min.ch / foto: cz.depositphotos.com