Kríza automobilového priemyslu: Kočia fabriky
V oboch fabrikách sa rozhodol skončiť a zatvoriť ich: reč je o firme Adient, ktorá vyrába sedačky do automobilov. Po novom už nebude v Česku pôsobiť na dvoch miestach (Česká Lípa a Stráž pod Ralskem).
O prácu príde celkovo 1 100 ľudí. Prepúšťanie sa začalo už skôr tento rok a je postupné. Najneskôr na začiatku roka 2026 majú byť uzatvorené obidve fabriky.
Adient v oficiálnom stanovisku pre médiá priznal, že potrebuje jednoducho šetriť. „Globálny automobilový priemysel sa výrazne mení a dodávatelia sa potýkajú so zásadnými výzvami, ako je prechod na e-mobilitu, narušenie dodávateľského reťazca, ekonomická nestabilita a znížený dopyt spotrebiteľov. V dôsledku toho čelí Adient v Európe, na Blízkom východe a v Afrike významnému dlhodobému poklesu objemu trhu, čo vedie k nutnosti ďalej zlepšiť a zefektívniť celkovú štruktúru nákladov.“
Slovensko ako automobilová veľmoc
Čo však znamená súčasný stav pre Slovensko? Ak hovoríme o firme Adient, tá u nás zamestnáva 2 700 ľudí a nechystá vraj prepúšťanie ako v minulosti počas koronavírusovej krízy. Naopak, nových pracovníkov v súčasnosti ešte stále naberá.
Ak sa na veci pozrieme všeobecnejšie, naša ekonomika je bytostne závistlá nielen od automobiliek, ale aj od ich subdodávateľov, ktorí dávajú prácu ďalším ľuďom na Slovensku. Ako krajina by sme mali isto práve teraz spozornieť. Prehnaná závislosť od jedného sektora ekonomiky nie je nikdy dobrým nápadom, najmä pokiaľ ju nepretavíme do intenzívneho zamerania na vedu, výskum a pracovné príležitosti s vysokou pridanou hodnotou, ale na to upozorňujú ekonómovia už dlhé roky.
Čo sa týka bezprostrednej situácie, nevyzerá to pre SR vôbec čierno aspoň z hľadiska domácich automobiliek a ich priamych subdodávateľov. “Ak niekto robí pre nemecké automobilky, je to len otázka času, kedy bude musieť pristúpiť k redukciám, lebo nemecké automobilky musia výrobu jednoznačne zefektívniť,” varuje Ján Figeľ, finačný riaditeľ Plastic Omnium.
Na druhej strane, pre Slovensko by mohlo byť šancou, ak sa u nás rozhodnú automobilky a ich dodávateľské firmy viac produkovať a tým pádom ušetriť, pretože výroba v západných krajinách Európy je stále drahšia.