Kríza Volkswagenu úraduje v Nemecku

Manažéri Volkswagenu naordinovali celému koncernu šetrenie, hrozí aj prepúšťanie zamestnancov či koniec niektorých fabrík. Odborári sa búria, prirodzene najmä v Nemecku, kde má byť dopad plánovaných reštriktívnych krokov VW omnoho tvrdší ako napríklad na Slovensku.

Ako krajina sme silno previazaní s nemeckou ekonomikou a zároveň sme výrazným spôsobom závislí od výroby automobilov. V hre je dokopy až 12 percent HPD Slovenska, ak sa pozeráme na celý automobilový priemysel vrátane dodávateľov pre automobilky, zdôrazňujú Hospodárske noviny.

Nateraz sa môže zdať, akoby sa kríza európskych automobiliek Slovenska vôbec ani netýkala. Závody dosahujú výsledky ako pred koronakrízou a počítajú s tým, že tento rok uzatvoria s pozitívnou bilanciou, ktorá ani náhodou nezodpovedá tomu, akým problémom čelia VW a ďalší hráči v globálnom meradle.

Luxusným SUV sa darí

Výhodou je, že výroba áut na Slovensku sa sústredí na tie modely áut, ktoré neboli zasiahnuté krízovou situáciou. Segment luxusných SUV, ako sú Porsche Cayenne či VW Touareg, sa skutočne neocitol pod takým tlakom.

Krátkodobo či strednodobo to vyzerá tak, že našim automobilkám by sa mohlo ďalej dariť, no rozhodujúce bude to, aké nové modely sa im podarí do budúcna získať. Dôležitou otázkou z tohto hľadiska bude, či sa vláde podarí automobilky presvedčiť o tom, že práve my sme tou krajinou, kde sa oplatí investovať a rozvíjať výrobu kľúčových, ziskových automobilov.

Ako upozorňujú Hospodárske noviny, platí, že Slovensko si nemôže dovoliť riskovať, že „zabudne“ čo sa deje vonku a bude sa spoliehať na to, že automobilkám sa u nás darí.

Ak sa napríklad úplne vytratí výhoda v podobe nižších mzdových nákladov na výrobu, silní hráči automobilového priemyslu môžu veľmi rýchlo stratiť záujem o SR. Nahrávajú tomu aj reštriktívne opatrenia vlády, ako sú zvyšovanie DPH či nová transakčná daň. Tie síce donesú peniaze navyše pre štátny rozpočet, no zároveň viac zaťažia automobilových výrobcov v situácii, keď to isto nie je ten najlepší nápad.

Zdroj: Hospodárske noviny