Výkupné ceny jazdeniek sa výrazne líšia aj podľa pohonu

Na trhu s elektromobilmi (nielen) v Nemecku nastal útlm. Po náhlych škrtoch dotácií sa dopyt po elektrických vozidlách v krajine prepadol. V prvých piatich mesiacoch roku 2024 bolo novo zaregistrovaných takmer o 16 percent menej čisto elektricky poháňaných automobilov (BEV) ako v porovnateľnom období predchádzajúceho roka.

Tento stav spôsobuje predajcom áut a automobilovým výrobcom problémy. Tie presahujú aj smerom k trhu s ojazdenými autami – kto chce predať už jazdený elektromobil, nemá to také jednoduché.

Nemecký ADAC si to vyskúšal, cez internet ponúkol rôznym sprostredkovateľom výkupu tri ojazdené autá – benzínové, naftové a elektrické vozidlo. Išlo o webové portály a firmy ako wirkaufendeinauto.de, AutoScout24, mobile.de, Autohaus Tabor a HUK Autowelt.

Ešte predtým nechalo nemecké združenie autá oceniť u troch nezávislých expertov a na základe toho vypočítalo ich priemernú hodnotu. Ako dopadol test? Kým dve autá so spaľovacími motormi takmer vždy dosiahli alebo dokonca prekročili očakávanú hodnotu, niektoré firmy nechceli elektromobil vykúpiť vôbec a ďalší ponúkli výkup hlboko pod znaleckou cenou.

ADAC ponúkol na predaj auto s benzínovým motorom – Seat Leon vyrobený v roku 2015, pre ktorý odborníci určili priemernú kúpnu cenu 6 467 eur. Obchodníci s jazdenkami ponúkli výkupnú cenu v rozmedzí medzi 6 500 eurami (mobile.de) a 9 282 eurami (wirkaufendeinauto. de).

V prípade dieselového auta išlo o VW Caddy, tiež vyrobený v roku 2015. Len mobile.de (8 000 eur) zaostávalo za znaleckým posudkom 8 383 eur. Všetky ostatné ponuky boli nad touto hranicou, pričom najvyššia ponuka – 10 117 eur – pochádzala od HUK Autowelt.

Elektromobil sa ťažko predáva. Oplatí sa prenájom?

Elektrické autá „zastupoval“ VW ID.3, rok výroby 2020. Ponuku na odkúpenie jazdenky dali len dva portály, no priemerná znalecká cena 18 183 eur to nebola: HUK Autowelt chcel za vozidlo zaplatiť 17 610 eur, pri AutoScout24 by to bolo len 15 000 eur.

Elektromobily sú na trhu stále relatívne nové. K dnešnému dňu neexistuje dostatok empirických údajov týkajúcich sa životnosti batérie. Na druhej strane práve pri technológii batérií sa v budúcnosti očakáva ďalší pokrok a vyšší dojazd. Aj to je dôvod, prečo viacerí záujemcovia o elektrické autá váhajú a opatrne pristupujú najmä k jazdeným vozidlám. Pre niektorých môže byť zaujímavé zvážiť nezáväznejšiu možnosť lízingu, resp. prenájmu nového elektromobilu, pri ktorých je možné vozidlo po skončení zmluvného obdobia jednoducho vrátiť.

Zdroj: ADAC