Prvá trojka systémov, ktoré by ľudia chceli v aute, ukazuje, že pre väčšinu je dôležitá bezpečnosť.
Cúvacia kamera s displejom v spätnom zrkadle je na štvrtom mieste medzi prvkami, ktoré by ľudia vo svojom aute chceli.
Prvá päťka systémov, ktoré ľudia vo svojich autách chcú vyzerá takto:
1. Systém sledovania mŕtveho uhla
2. Nočné videnie
3. Systém autonómneho núdzového brzdenia
4. Cúvacia kamera s monitorom v spätnom zrkadle
5. Samoopravovací lak
Niektoré položky v tomto zozname sú pomerne prekvapujúce, čo poviete? Zatiaľ, čo systém sledovania mŕtveho uhla je už dnes pomerne rozšírený a určite užitočný systém, o nočnom videní vie väčšina opýtaných zrejme iba z počutia. Ukazuje to však, že ľuďom záleží na bezpečnosti a radi by v tme videli rovnako dobre ako pri svetle. Dôkazom zmýšľania smerom k bezpečnosti je aj tretie miesto, hoci to môže znamenať aj to, že ľudia chcú nad sebou ochrannú ruku aj keď sa úplne nevenujú šoférovaniu, ale napríklad telefónu. Cúvacia kamera je opäť jeden z pomocníkov, ktorý sa čím ďalej, tým častejšie objavuje aj v pomerne bežných autách. Niektoré automobilky ju majú zvládnutú lepšie, iné horšie. Čo však ľuďom evidentne prekáža je, že sa pri jej použití musia pozrieť inam ako sú zvyknutí pri bežnom cúvaní bez nej. Číslo 5 je zatiaľ iba zo sci-fi filmov, hoci Nissan už samoopravovací lak predstavil. Ten však dokáže zaceliť iba naozaj veľmi drobné škrabance v povrchovej vrstve. Každopádne by však bolo výborné, ak by sme sa už nemuseli báť, že nám niekto poškriabe auto na parkovisku.
V ankete mali respondenti zoznam, z ktorého si mohli vyberať a tak je jasné, že poznáme aj 5 systémov z opačného konca. V tomto prípade je však dôležité povedať, že to nie sú systémy, ktoré ľudia vyslovene nechcú, skôr sú najmenej preferované. Na konci sa teda ocitli:
Systém pre zdravie a wellnes
Kokpit ovládaný gestami
Sedadlo ovládané gestami
Biometrické senzory na sledovanie vodiča
Hmatový dotykový displej
O asistenčnú a informačnú službu vo svojom aute ľudia nestoja. 43% ju nikdy nevyužilo.
Prvých 30 dní používania auta rozhodne o tom, ktoré funkcie bude, či nebude majiteľ používať.
J.D.Power sa však podobnými prieskumami zaoberá takmer stále a tak neprekvapí, že robila prieskum aj s inou otázkou. Cieľom tohto bolo zistiť, ktoré technológie a systémy vodiči používajú v aute najmenej. To je prvá päťka
1. Asistenčná a informačná služba prístupná po stlačení tlačidla v aute. Nikdy ju nevyužilo 43% ľudí, ktorí ju v aute majú
2. Mobilný router v aute. Túto možnosť nikdy nevyužilo 38% ľudí
3. Automatické parkovanie. Tohto asistenta nikdy nepoužilo 35% ľudí, hoci ho majú v aute
4. Head-up displej. 33% ľudí ho ešte nepožilo aj keď je vo výbave vozidla
5. Vstavané aplikácie nepoužíva 32% vodičov
Asistenčná a informačná služba je zrejme priveľký luxus a ľudia si potrebné informácie nájdu aj sami. Druhá vec je, že veľa ľudí ani nevie ako to presne funguje. Mobilný router je niečo, čo využijú prevažne mladí ľudia, no viac ako tretina opýtaných nemusí byť za každú cenu pripojená, prípadne sa spoľahnú na mobilný internet od svojho operátora. Parkovací asistent a automatické parkovanie je opäť vec, ktorá dokáže v relatívne málo prípadoch ohromiť a všeobecne platí, že ak ste parkovali bez nej do teraz, zvládnete to rýchlejšie, aj keď takúto vymoženosť v aute máte. Head-up displej je síce dobrý nápad, no veľmi záleží na jeho spracovaní. Priznám sa, že vo väčšine áut ho vypínam aj ja. Nuž a vstavané aplikácie jednoducho neponúknu ľuďom to, čo poznajú. Zákazníci často ani nevedia, čo tie aplikácie dokážu.
Z tohto prieskumu tiež vyplynulo, že prvých 30 dní používania auta rozhodne o tom, ktoré funkcie bude, či nebude majiteľ používať. Záleží pritom nielen na tom, či sa mu páčia alebo nie. V mnohých prípadoch ľudia naozaj nevedia, čo niektoré systémy robia, prípadne ako sa zapínajú. Podľa J.D.Power je preto veľmi dôležité, ako novinky a technológie odprezentuje díler pri predaji auta. Veľa systémov totiž zákazníci dostávajú ako súčasť nejakého balíka a sami by si ich nikdy neobjednali. To sú najčastejšie aj systémy, ktoré ľudia označili ako tie, ktoré už v ďalšom aute nechcú. Zaujímavé pritom je, že medzi systémami a technológiami, ktoré viac ako 20% opýtaných už vo svojom ďalšom aute nechce, sú aj Apple CarPlay a Google Android Auto. J.D.Power to pripisuje aj tomu, že ľudia jednoducho radšej používajú priamo svoje smartfóny, na ktoré sú zvyknutí, ako by ich mali pripájať k autu. Naopak, medzi systémy, ktoré ľudia podľa tohto prieskumu chcú, patrí diagnostika vozidla, sledovanie mŕtveho uhla, či adaptívny tempomat.
Ani parkovací asistent sa neteší veľkej obľube. Viac ako tretina ľudí, ktorí ho v aute majú, ho nikdy nepoužila a verím, že aj tí ostatní iba párkrát zo zvedavosti.