Nové auto je zväčša druhá najväčšia investícia
Po kúpe bytu alebo domu je auto zvyčajne druhá najväčšia investícia. Pre viac ako polovicu ľudí je dôvodom kúpy nového auta vek a najazdené kilometre ich súčasného vozidla. Približne 20 % ľudí uvádza dôvod potrebu väčšej bezpečnosti, priestoru alebo vybavenie novšími technológiami. Zhruba 15 % tvrdí, že ich ku kúpe nového auta motivoval sobáš, rozvod, či prírastok do rodiny. Zmena práce alebo ukončenie štúdia je faktor pre asi 10 % nakupujúcich.
Ľudia vyberajú v priemere 2 mesiace
Osem a pol týždňa. Toľko zvyčajne trvá, kým sa človek rozhodne, aké auto kúpi. Až 45 % ľudí začína výber typom karosérie a veľkosti vozidla. Skoro štvrtina ľudí si najprv vyberie typ motora (naftový, benzínový, hybrid alebo elektrický pohon). 17 % sa pri výbere rozhoduje najmä podľa ceny auta, resp. podľa domáceho rozpočtu a zvyšných 14 % má vopred vybratú značku a potrebujú len vybrať konkrétny model. V tejto súvislosti 55 % budúcich zákazníkov rozhodujúcich sa podľa značky počas procesu zmení preferencie.
Osobný kontakt je pri výbere dôležitý
Až 9 z 10 kupcov tvrdí, že na ich konečné rozhodnutie majú nemalý vplyv rady od ich blízkych. V priemere si nechajú poradiť od 8 ľudí z ich blízkeho kruhu. Aj napriek rôznym digitálnym pomôckam akým je napríklad aj konfigurátor na internetovej stránke výrobcu, dôležitú úlohu pri výbere zohráva osobný kontakt s predajcom. Väčšina ľudí (zhruba 55 %) oceňuje ochotu predajcu, lepšiu cenu a možnosti financovania. Zaujímavým faktom je, že až polovica nakupujúcich si nekupuje automobil u predajcu, ktorý je najbližšie k ich bydlisku.
Prvý motorový miláčik
Ak ste v kupovaní auta nováčik, budete vyhľadávať viac pomoci a rád. Takisto sa dostavia rôzne váhania. Pred uzavretím kúpnej zmluvy, ľudia, ktorí kupujú auto prvýkrát, navštívia až do 10 predajcov rozličných značiek, čo je mimochodom štyrikrát viac ako tí, ktorí už majú nejakú tú kúpu za sebou. No a v priemere konzultujú výber auta s 15 priateľmi a rodinnými príslušníkmi.
Mesačné splátky či hotovosť?
Automobiloví výrobcovia v súčasnosti financujú polovicu predaných automobilov cez vlastné finančné spoločnosti. Tento podiel sa zdvojnásobil od roku 2003, kedy boli primárnymi poskytovateľmi financovania banky. V dnešnej dobe iba 38 % zákazníkov financuje nákup automobilu zo svojich úspor, čo je približne o 12 percent menej ako pred 15 rokmi.
Dizajn zohráva dôležitú úlohu
Väčšina z nás nechce mať auto, na ktoré sa zle pozerá. Dizajn preto zohráva nemalú úlohu pri vyberaní si nového vozidla a až pre 41 % budúcich kupcov je atraktívny dizajn prioritou, pričom pred 15 rokmi bol tento podiel len 29 %. Súčasný trend SUV sa prejavuje aj v číslach. Až 30 % zákazníkov hľadá automobil so zvýšenou polohou sedadla vodiča nad cestou, čo má za následok, že každé tretie predané auto v Európe je SUV, takže parkovanie v Eurovei medzi veľkými SUV-čkami nebude o nič jednoduchšie. :)