Stočené auto môže byť aj o tisíce eur drahšie

S rastúcim dopytom po ojazdených vozidlách rastie aj potreba ochrany práv spotrebiteľov, a to najmä pred podvodmi súvisiacimi s manipuláciou stavu odometra (často chybne označovaný ako tachometer). Ide o problém, ktorý v národnom aj medzinárodnom meradle poškodzuje kupujúcich, bráni férovej súťaži na trhu a v konečnom dôsledku kriví sekundárny trh s automobilmi.

Cieľom tejto praktiky je vyvolať dojem, že predávané vozidlo najazdilo nižší počet kilometrov ako v skutočnosti, čo zákonite vedie k neodôvodnenému zvyšovaniu hodnoty auta. Podľa nemeckého ADAC v priemere dochádza k  nadhodnoteniu o 3 tisíc eur, čo je jasný podvod na kupujúcom!

Odhady rozsahu tohto javu sú rôzne, v závislosti od členského štátu EÚ. Presnú štatistiku nie je možné na 100 percent určiť. Niekedy sa hovorí o 10 percentách, inokedy zase vraj viac ako 50 % vozidiel v niektorých štátoch môže byť stočených. Najmä druhé číslo je dôkazom závažnosti problému stáčania kilometrov s významnými dôsledkami naprieč celou Európou.

Veľkosť trhu s ojazdenými vozidlami je pritom v Európskej únii omnoho väčšia ako trh s novými autami. Niektoré zdroje odhadujú, že nezákonná manipulácia odometra znížením zobrazovaného počtu kilometrov postihuje až 50 % áut obchodovaných na vnútornom európskom trhu.

Jedna z najkomplexnejších štúdií realizovaná CRM automotive retail v mene belgického Car-Passu v roku 2010 poukazuje na škody prameniace z manipulácie počítadla kilometrov pri cezhraničnom predaji a odhaduje kumulatívnu stratu z nej plynúcu v rozmedzí 5,6 – 9,6 miliardy eur zahŕňajúc nadmernú cenu vozidla a zvýšené náklady na údržbu a opravy.

Ako vysvetľuje Róbert Zrubák zo spoločnosti IRIS IDENT, ktorá je technickou službou kontroly originality a prevádzkovateľom RPZV, "dôsledky takéhoto konania siahajú ďaleko za hranice týchto čísel. Informácia o najazdených kilometroch je jedným z kľúčových faktorov, ktoré ovplyvňujú technický stav vozidla, amortizáciu a teda jeho trhovú hodnotu. Manipulácia s týmto ukazovateľom vedie k následkom pre spotrebiteľov. Nielen že za vozidlo platia neúmerne veľa, ale mnohokrát musia čeliť aj zvýšeným nákladom na údržbu prameniacim z nadmerného opotrebenia a ohrozeniu bezpečnosti v dôsledku nedodržania servisných intervalov."

Stočené kilometre ako trestný čin? Potrebujeme viac pokút?

„Represívne opatrenia v podobe sankcií a stíhania zatiaľ v žiadnej z krajín nepreukázali požadovaný výsledok,“ dodáva Zrubák. Tým je zníženie automobilovej kriminality v spojitosti s manipuláciou stavu odometra. Preukázať vinu konkrétnej osobe bolo veľmi ťažké, priam nemožné. Kľúčom k úspechu je transparentná história vozidla poskytnutá kupujúcemu pred predajom vozidla.

Podľa Zrubáka “zvyšovanie frekvencie zaznamenávania prevádzkových záznamov vedie k zmenšeniu priestoru pre podvod natoľko, že sa stočenie nevyplatí. Profit z neho sa minimalizuje a skutok sa stáva ľahko odhaliteľný. Dostupnosťou podrobnejšej histórie sa manipulácia stane transparentnou a overiteľnou, čo odrádza od manipulácie samotnej. Kupujúcemu to umožní vyjednať férové podmienky kúpy, hlavne cenu zodpovedajúcej reálnemu nájazdu kilometrov.“

K manipulácii najčastejšie dochádza počas prepravy z krajiny pôvodu, pred predajom a preregistráciou v krajine dovozu. Preto je nevyhnutné, aby posledná hodnota stavu odometra bola zaznamenaná tesne pred, alebo v čase ukončenia registrácie v krajine pôvodu. Na Slovensku toto zabezpečuje inštitút kontroly originality pred vývozom ojazdeného vozidla.

Na bližšie informácie o boji proti stáčaniu kilometrov na slovenskom trhu sa pozrieme v ďalšom článku.