Tento rok čakajú opravy 7 diaľničných mostov
NDS v roku 2024 zvýši rýchlosť pri postupnej obnove mostov na diaľniciach a rýchlostných cestách. Minulý rok spoločnosť komplexne opravila tri mostné objekty na D1 (Východná, Liptovský Ján a Vlachy). Opravou prešiel most pri českých hraniciach (Sekule) a nad rýchlostnou cestou R1 pri Nitre.
Okrem samotných komplexných opráv NDS venovala pozornosť aj prácam na moste Lanfranconi v Bratislave. Sanovala stredové rímsy, zaistila osvetlenie parkovacích plôch pod mostom a osvetlenie cyklistických chodníkov na moste a aktuálne pri nich prebieha aj výmena zábradlí.
„Investície do opráv a údržby mostov minulý rok predstavovali celkovo 14 miliónov eur. Tento rok zvyšujeme predpokladané investície o viac ako šesť miliónov,“ uviedol Rastislav Droppa, podpredseda predstavenstva a riaditeľ prevádzkového úseku slovenských diaľničiarov.
V roku 2024 plánuje NDS obnoviť sedem mostov. Dva na úseku diaľnice D1 Trnava – Horná Streda, jeden v okolí Trnavy na R1, jeden na D1 na Liptove, dva v okolí Zvolena a jeden mostný objekt pri Galante. Z toho logisticky najnáročnejšou opravou bude obnova mostu v križovatke R1 a D1 pri Trnave, ktorá je plánovaná v najbližších mesiacoch a vyžiada si aj dopravné obmedzenia, o ktorých bude NDS v predstihu motoristov informovať.
„Samotný výber mostov, ktoré musia prejsť komplexnou opravou, vychádza z výsledkov hlavných prehliadok mostov, ktoré sa vykonávajú v intervale raz za štyri roky, ktoré NDS vykonáva. Na základe hlavných prehliadok sa určuje stavebno-technický stav mosta. Podľa stavebno-technických stavov sa vytvára prioritizovaný zoznam opráv, podľa ktorého NDS postupuje,“ popisuje Rastislav Droppa z NDS.
Investície do opráv a obnovy mostov sú platené zo štátneho rozpočtu a zo zdrojov NDS, predovšetkým z príjmov za výber mýta a predaj diaľničných známok. Komplexná oprava mostov bude spočívať vo výmene mostného zvršku. Obnoví sa vozovka, dôjde k výmene mostných záverov, opravia sa rímsy, zvodidlá, zábradlia či odvodňovacie systémy. Súčasťou opráv bude tiež sanácia podhľadu nosnej konštrukcie a spodnej stavby.
Veľkým problémom sú mosty na cestách prvej triedy
Obrovský investičný dlh má Slovensko na mostoch v rámci ciest I. triedy. Pokiaľ by sme nič neurobili, do desiatich rokov by bola väčšina mostov u nás v nevyhovujúcom stave.
Ministerstvo avizovalo PPP projekt, na ktorého príprave pracuje. Opraviť sa má 1800 mostov. Vláda si stanovila sanáciu mostov aj ako prioritu v programovom vyhlásení.
Zdroj: NDS