Mestečko Sierre ležiace na juhu Švajčiarska má necelých 17 tisíc obyvateľov a vďaka okolitým vodným elektrárňam veľké prebytky elektrickej energie. Práve preto na tomto mieste pôsobí hneď niekoľko významných spoločnosti na výrobu hliníka, Novelis, Alcan či Constellium.
Koncom júna sa týmto regiónom prehnali silné búrky sprevádzané prívalovými dažďami, ktoré na viacerých miestach spôsobili záplavy a zasiahnuté boli okrem iného tiež prevádzky spomínaných výrobcov hliníka.
Najhoršie je na tom JLR
Asi najviac na to doplatil jeden z najväčších odberateľov Novelisu, koncern Jaguar Land Rover. Ten už priznal, že kvôli obmedzeným dodávkam alumínia bude musieť obmedziť produkciu automobilov. „Nedostatok kľúčových materiálov obmedzí našu výrobu do konca tohto kvartálu i v tom nasledujúcom,“ oznámil finančný riaditeľ JLR, Richard Molyneux.
Dodávateľom JLR je tiež Constellium, ten však na zozname obchodných partnerov uvádza aj iné automobilky.
Ďalšie je Porsche
Jaguar Land Rover využíva hliník pri výrobe karosérií modelov Range Rover, Range Rover Sport a ďalších veľkých modelov. Ročne ho firma spotrebuje okolo 180 tisíc ton, teda aspoň na základe výročnej správy z roku 2020.
JLR však nie je jediným postihnutým. Pred týždňom muselo znížiť produkčné prognózy tiež Porsche a potvrdilo, že prípadné straty v počte vyrobených áut i redukcia zisku pôjde tiež za obmedzenými dodávkami hliníka.
Ostatní zrejme našli iné zdroje
Kto presne Nemcom dodáva tento kov zo Sierre, nie je úplne jasné, pravdepodobne je to Constellium. Porsche však priznalo, že do konca roka v súvislosti so záplavami vo Švajčiarsku nebude môcť vyrobiť okolo 10 tisíc už objednaných áut. Podľa analytikov spoločnosti Bernstein by to malo byť dokonca skoro 17 500 vozidiel.
Nedostatkom hliníka sú aktuálne postihnuté aj automobilky Audi, BMW a Mercedes, tiež však naznačujú, že si dokázali zabezpečiť alternatívne zdroje dodávok. Výpadok výroby vo Švajčiarsku potrvá podľa všetkého ešte niekoľko týždňov.
zdroj: Automobilwoche