debo
17.02.17 19:25
I
@lexiAj na tom, čo píšeš ty, je kus pravdy. Problém je, že skutočná pravda nevyjde nikdy na povrch, pretože to NIKOMU nevyhovuje. Ináč k tomu ako tí ľudia prišli k peniazom taká poznámka. Zakázka za sto miliónov euro pri výstavbe diaľnice nie je nijak závratná suma. Ak máš províziu 4%, čo si myslím nie je nijak závratná provízia, tak máš vo vrecku 4 milióny euro. Za to si to Ferrari hravo kúpiš. Tie nové pracovné autá sa legálne dávajú do nákladov pri stavbe (ekonómovia by to vedeli vysvetliť lepšie) a sú zaplatené v podstate z peňazí EU. Nevidím dôvod na to, aby EU nefinancovala kvalitné pracovné prostredie pre našich robotníkov. Neúmerným znižovaním ceny sa dosiahne to, že sa niekde musí ubrať. V prvom rade sa uberie na platoch, na oblečení pre ľudí, na pracovných strojoch.
A k tomu, že povrch nevydrží asi toľko. Tiež je to výsledok šialenstva nazvaného nízka cena. Výsledok sú dva scenáre. Ten prvý je ten, že spoločnosť "Mišo & Ďuro" kúpi sto ton certifikovanej živice (ľudovo asfaltu) a potom načierno kúpi 2 000 ton nejakej nekvalitnej lacnej sračky ale pri kontrole ukazuje, že má certifikát, ktorý získala pri nákupe tých sto ton kvalitného materiálu. Ja viem že to znie šialene. A nikto nikdy nezistí, či je pravda čo som napísal, alebo či je to len môj konštrukt na očierňovanie poctivých podnikateľov. Druhý scenár je takýto. Je predpísaná hrúbka koberca s určitou toleranciou. Povedzme 5cm s toleranciou mínus 5mm. Stavebník sa samozrejme snaží dať vrstvu 4,6 - 4,7 mm aby bol v tolerancii a aby ušetril a zmestil sa do vysúťaženej ceny. Kým nebolo toto cenové šialenstvo, tak nebol problém švacnúť tam namiesto 5cm kľudne aj 6cm hrúbku. Stavebník sa nebál, či sa zmestí do tolerancie a cesta bola ako má byť.
A ešte k tomu Širokému a jeho majetkom. Môžme sa tu baviť o tom, či mal veľké alebo malé provízie, či mal 4%, alebo 30%, ale jedna vec je istá. Ak robíš stavbu za 600 miliónov a máš províziu len 4%, tak je to 24 miliónov euro. A to je už slušný majetok.
Ale čo je najdôležitejšie a znova to opakujem. Porovnajte si pracovné podmienky a platy v Strabagu, Váhostave, Doprastave a Skanskej s tým, čo ponúkajú iné stavebné firmičky a hlavne s tým, čo ponúkajú montovne okolo Trnavy a Voderad a potom kritizujte veľké stavebné firmy. Ja viem, že tí robotníci na stavbách ba si zaslúžili ešte viac, ale vzhľadom na to, čo sa deje na Slovensku, to bola jedna z tých lepších možností zamestnania.
A to, že stavebníctvo na Slovensku zničil Fígeľ, je fakt. Fico do roku 2010 niečo vybudoval a hlavne bolo všetko pripravené na pokračovanie vo výstavbe diaľníc. Fígeľ to šmahom ruky zmietol zo stola, všetko zničil a to, čo sa roky pripravovalo, zmenil v prach. Teraz sa všetko robí takmer z nuly, od začiatku. Preto to trvá tak dlho. Aby som bol konkrétny. Ak sa dnes rozhodne o tom, že sa sprví tender na výstavbu úseku z bodu A do bodu B, tak legislatívny proces trvá tak dlho (a nedá sa skrátiť ani keby Fico chcel), že stavať sa môže začať najskôr o rok. A to za ideálnych podmienok. Väčšinou to trvá dva aj viac rokov. Teda ak sa v roku 2013 vyhlási tender, tak stavať sa začne pravdepodobne v roku 2015. Lenže Fico má ďalší problém. Tie peniaze, ktoré boli na projekty z EU pripravené sú nenávratne preč. Na nové projekty sa musia robiť nové žiadosti na eurofondy. Projekt, ktorý Fígeľ zrušil, tak tým zrušil aj jeho financovanie z EU. Teraz sa musí na ten istý projekt, ktorý sa už mal realizovať, ale on ho zrušil, tak na ten istý projekt sa musí vypísať nový tender, nová žiadosť na EU na čerpanie eurofondov, čiže ide všetko odznova na to, čo už bolo v podstate prichystané na realizáciu a namiesto toho aby sa to začalo stavať povedzme v roku 2012, tak sa to začalo stavať v roku 2015, alebo aj vôbec nie.
Je to fakt príliš zložitá téma na diskusiu na fóre. Ja netvrdím, že stavebné firmy na tom dobre nezarobili. Naozaj nemôžem povedať aký zisk mali z ktorej stavby, ale problém je oveľa širší ako to, či Široký zarobil desať, alebo päťdesiat miliónov. Hlavným problémom je to, že na politické šarvátky doplácajú motoristi a štátna kasa a novinári namiesto toho, aby prinášali objektívne spravodajstvo s relevantnými informáciami, tak dokážu zo seba vypľuť jediné slovné spojenie "predražená diaľnica" a občania to po nich vybľakujú po fórach ako ovce.
Odpovedať