Stellantis kúpil 21-percentný podiel v len osem rokov starej čínskej automobilke Leapmotor za približne 1,5 miliardy eur. Nadnárodný koncern si tým okrem iného zabezpečil aj exkluzívne exportné práva, takže export týchto automobilov do Európy bude pod priamym dohľadom najvyššieho šéfa Carlosa Tavaresa.
Ako prvý príde do EÚ malý elektrický hatchback T03, ktorý bude priamo konkurovať Dacii Spring. Má dĺžku len 3620 mm, výkon 74 kW, teda 101 koní a na jedno nabitie by mal zvládnuť (podľa metodiky WLTP) 265 kilometrov.
Stellantis zatiaľ neuviedol žiadne ceny, predpokladáme ale, že by päťdverové mini malo v základe stáť rovnako alebo ešte menej, ako spomínaná Dacia, ktorá po rozsiahlej modernizácii zlacnela na necelých 17 tisíc eur.
Aby sa Stellantis vyhol nákladom za export a clo, predpokladá sa, že auto bude vyrábané na starom kontinente a v súvislosti s tým sa istý čas skloňuje Poľsko. T03 by sa mala zbiehať z výrobných liniek súbežne s Jeepom Avenger, Alfou Romeo Junioe, Fiatom 600 i 500 so spaľovacím motorom, a práve starú päťstovku by Leapmotor mohol nahradiť.
Carlos Tavares na takto položenú priamu otázku nechcel odpovedať, pripustil ale, že ide o jednu z možností. Starý Fiat 500 vyrábaný v poľskej továrni v Tychy by mal totiž skončiť a nahradiť by ho mala súčasná elektrická 500, ktorá dodatočne dostane spaľovací motor a spolu s batériovým modelom by mala vznikať v Turíne. Uvoľnené kapacity by mali byť využité k výrobe čínskej novinky.
Spolu s T03 by počas tejto jesene malo doraziť aj veľké elektrické SUV C10 s výkonom 224 koní a dojazdom 420 kilometrov, v tomto prípade sa však bude vozidlo dovážať z Číny, konkrétne z továrne Leapmotoru v Chang-čou.
Tým ale prúd čínsky áut pod dozorom Stellantisu nekončí. V najbližších troch rokoch dorazia do Európy ďalšie dva hatchbacky a dve SUV. Prvé autá budú smerovať do Francúzska, Nemecka, Talianska, Španielska, Portugalska, Holandska, Belgicka, Grécka a Rumunska, predpokladá sa ale, že ďalšie štáty únie budú nasledovať.
Leapmotor má navyše v pláne expandovať pod dozorom Stellantisu na Blízky Východ, do Afriky, Indie, respektíve po celej Ázii a v tichomorskom regióne. A bokom neostane ani Južná Amerika.
zdroj: Stellantis