Druhý produkt Škody, ktorá v rámci koncernu Volkswagen prevzala zodpovednosť za aktivity na indickom trhu a zároveň zabezpečuje i vývoj nových modelov na upravenej modulárnej platforme MQB A0-IN, je na svete.
Štvordverová Slavia nasleduje crossover Kushaq a Volkswagen Taigun, pričom tieto tri vozidlá a štvrtý pripravovaný model (tiež sedan, ale s logom VW), majú do roku 2025 za úlohu získať pre obe značky minimálne päťpercentný tržný podiel. Či sa to Škode skutočne podarí, v tejto otvorené, môžeme sa však detailnejšie pozrieť na produkt, ktorým chce niečo také dosiahnuť.
Novinka je dlhá 4541 milimetrov, široká len 1752 mm (a v porovnaní s Fabiou teda o 28 mm štíhlejšia), vysoká 1487 mm a nápravy má od seba vzdialené 2651 mm. Aj kvôli horším cestám má auto svetlú výšku 179 mm, len 15 alebo 16-palcové disky s pneumatikami s väčším profilovým číslom a vyššie má byť z rovnakého dôvodu umiestnené dokonca i nasávanie.
Keď už sme v motorovom priestore, môžeme pripomenúť, že Slavia dostane výlučne preplňované benzínové motory kombinované s pohonom predných kolies. Základný litrový trojvalec má 115 koní a 175 Nm a je spárovaný buď so štandardným šesťstupňovým manuálom alebo príplatkovým šesťstupňovým automatom.
Väčší štvorvalec TSI Evo má objem 1,5 litra, turbodúchadlo s variabilnou geometriou rozvádzacích lopatiek a pôvodné liatinové vložky nahradila plazmovo nanášaná prášková klzná vrstva s hrúbkou len 150 mikrometrov. Podľa Škody sa tým podarilo významne znížiť vnútorné trenie, zlepšiť sa mal i odvod tepla zo spaľovacích priestorov a vo výsledku má byť motor úspornejší a produkovať menej emisií.
Silnejší agregát disponuje – v záujme zvýšenia prevádzkovej efektivity – tiež systémom odpojovania dvoch valcov (ACT) a automobilka ho kombinuje buď s manuálom alebo sedemstupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Dynamika je v tejto chvíli neznáma, štvorvalec však má 150 koní a maximálny krútiaci moment 250 newtonmetrov.
Indická prémia
Aby auto pôsobilo luxusnejším dojmom, dostalo predné svetlá s denným svietením LED, chrómovanú masku chladiča a podobne upravené vonkajšie kľučky dverí, plakety na predných blatníkoch s nápismi Škoda, dvojfarebné šestnástky, a pretože je to pre indických zákazníkov dôležité, v ponuke je tiež elektricky ovládané strešné okno.
Samozrejme je k dispozícii aj s automatickou klimatizáciou Climatronic s dotykovým displejom a kvôli indickým podmienkam si môžete objednať kožou čalúnené sedadlá, ktorým síce chýba vyhrievanie, ale môže ich mať s ventiláciou.
V päťmiestnom interiéri nájdete bezdrôtové nabíjanie pre mobilné telefóny, dvojicu konektorov USB C, príplatkový 10-palcový dotykový displej multimediálneho systému (základný má 7“), ambientné osvetlenie, bezkľúčové štartovanie, ale tiež digitálny prístrojový panel a množstvo odkladacích priestorov. Posádka má k dispozícii batožinový priestor so základným objemom 521 litrov, ktorý môžete sklopením asymetricky delených sedadiel v pomere 60:40 zväčšiť na 1050 litrov.
Že ide o menej obvykle koncipovaný automobil, dokazuje okrem strešného okna, zvýšeného podvozku a ventilovaných sedadiel i úprava palubnej dosky, ktorá dovoľuje „mať stále na očiach pevne pripevnený talizman pre šťastie“.
Pokiaľ ide o bezpečnosť, Škoda možno v konštrukcii urobila nejaké kompromisy, na prvý pohľad sa to ale veľmi poznať nedá. Zákazníci dostanú šesť airbagov, stabilizačný program, dokúpiť si môžete elektronickú uzávierku diferenciálu XDS alebo XDS+, nechýba Isofix, monitorovanie tlaku v pneumatikách, asistent rozjazdu do kopca, tempomat, svetelný i dažďový senzor alebo takzvaná multikolízna brzda, ktorá po nehode podrží tlak v systéme a tým zabráni ďalšiemu nežiadúcemu pohybu.
Kde sa šetrilo, je samozrejme elektronika, takže v tomto aute by ste márne pátrali po systéme čítania dopravných značiek, kontrole neúmyselného opustenia jazdného pruhu, asistentovi mŕtvych uhlov a podobných európskych vymoženostiach. Ono je ale dosť možné, že by si ich s radosťou odpustilo dosť motoristov i na starom kontinente, ak by tým mohli znížiť cenu kupovaného produktu.