Volkswagen síce po nemecky znamená ľudové auto, no táto značka už dávno nepatrí medzi najlacnejšie na trhu. Dlhé roky bola vstupenkou do koncernu VW česká Škoda. Aj tá sa však už na rebríčku posunula vyššie a na veľmi dôležitom čínskom trhu nedokáže konkurovať prílevu ohromne dostupných vozidiel od domácich výrobcov. Nemci tu preto vytvorili divíziu Jetta.
Predaj spustila len pred dvomi rokmi
Táto mladá dcéra spoločného podniku FAW-Volkswagen otvorila showroomy len na jeseň roku 2019, no hneď sa jej podarilo predať vyše 49-tisíc áut. Počas prvých kompletných dvanástich mesiacov si jej modely kúpilo 160 511 zákazníkov. Za rok 2021 bude výsledok ešte o niečo lepší, bez údajov z decembra má na konte niečo cez 158-tisíc exemplárov.
Lacná značka koncernu VW teda v Číne boduje napriek pandémii i čipovej kríze, kým predaje ďalších spoločností nemeckého giganta strmo padajú. Týka sa to najmä kedysi veľmi populárnej Škody. V rekordnom roku 2018 dosiahla úroveň 352-tisíc vozidiel a trhový podiel 1,52%, dnes má z tohto objemu zlomok. V rámci mesiacov január až november predala Mladá Boleslav na čínskom trhu iba 51 801 áut.
O polovicu lacnejšie než modely Škoda
Jetta ponúka od svojho vzniku trojicu modelov, na ktorých vidieť ich koncernový základ. Sedan s označením VA3 vznikol úpravou pôvodného typu Volkswagen Jetta. SUV nesúce štítok VS5 nápadne pripomína Seat Ateca (resp. Škodu Karoq), kým jeho väčší brat VS7 zasa evokuje Škodu Kodiaq. Oproti európskym príbuzným majú produkty Jetta jednoduchší interiér i techniku, no zákazníkov oslovujú priaznivou cenou.
Číňania si štvordverový model môžu kúpiť už za 65 800 jüanov (9 120 eur). Menšie z dvojice SUV sa predáva od 84 800 jüanov (11 750 EUR), väčšie nesie základnú cenovku 106 800 jüanov (14 800 eur). Práve tieto čísla sú v úspechu mladej divízie koncernu VW kľúčové. Ak si ich porovnáme s cenami príbuzných áut Škoda, sú zhruba polovičné.
Volkswagen už v roku 2020 špekuloval nad expanziou značky Jetta do ďalších krajín. Postupne z nej môže byť globálny hráč, no zameraný na rozvojové trhy. U nás ju vzhľadom na prísne bezpečnostné a emisné normy i vyššie nároky zákazníkov takmer určite neuvidíme.
Zdroj: Autoforum.cz