Už od roku 2027 bude do systému emisných kvót EÚ zaradená aj cestná doprava. To, čo by za iných okolností, znelo ako nudná úradnícka informácia, je v skutočnosti veľmi dôležitá správa pre motoristov. Ako totiž upozornil portál Heute.at, práve tento krok má potenciál výrazným spôsobom zvýšiť ceny palív na čerpacích staniciach.
Značný vplyv na peňaženky motoristov sa očakáva konkrétne od roku 2030. O všetkom rozhodne to, za akú cenu sa bude obchodovať tona CO2, pesimistickejšie odhady expertov hovoria o 200 až 300 eurách za každú tonu CO2. Celkový očakávaný trend je jasný. „Ceny budú ďalej rásť, takže v rokoch 2035 až 2040 budeme musieť počítať s cenami za liter okolo troch eur. Také sú očakávané hodnoty,“ vysvetľuje ekonóm Erwin Mayer.
Daň z CO2 ako bič proti emisiám
Pre porovnanie: v Rakúsku majú už dnes daň z CO2 a tá je v súčasnosti na úrovni 32,5 eura za tonu CO2, čo predražuje naftu a benzín približne o sedem centov. Heute.at počíta možné zdražovanie nasledovne: Pri cenách jednej tony CO2 na úrovni 100 eur sa cena palív zvýši o zhruba 25 centov, pri cene 200 eur je to nárast o cca 50 centov, zatiaľ čo pri cene 300 eur hovoríme o zdražení 75 centov. V praxi sa tak zdraženie po roku 2030 dá prirovnať k tomu, čo sme zažili v čase energetickej krízy minulý rok, kedy ceny za liter palív stúpali smerom k 2 eurám.
Čím menej bude emisných kvót, o to menej emisií sa vypustí do ovzdušia. Emisie však budú čoraz drahšie, čo môže tlačiť ceny nafty či benzínu až k 3 eurám, ako načrtávajú experti. Dobrou správou je, že finačné prostriedky, ktoré EÚ získa vďaka obchodovaniu s emisiami, sa vrátia domácnostiam v podobe rôznych dotácií a podpôr, a to prostredníctvom takzvaného sociálneho fondu.
Platí, že predpovedať vývoj na toľko rokov dopredu, je do veľkej miery lotéria. Podľa súčasných odhadov sa však motoristi musia pripraviť na to, že za palivá si v budúcnosti jednoducho priplatia a dôvodom nebudú len výkyvy v svetových cenách ropy.
Zdroj: Heute.at