Kríza Volkswagenu kvôli elektromobilom

Aby spoločnosť Volkswagen zmenila súčasný nepriaznivý vývoj vo svoj prospech, vedenie spoločnosti plánovalo partnerstvo s Renaultom. Spolu mali vyvinúť cenovo dostupné malé elektrické vozidlo na základe plánovaného modelu E-Twingo (VW ID.1), ktorý by mohol byť uvedený na trh už v roku 2026.

Tieto plány však podľa všetkého stroskotali na odpore odborového zväzu IG Metall a predsedníčky podnikovej rady VW Daniely Cavallo. V septembrovom vydaní odborárskych novín Volkswagenu sa Cavallo vyjadrila jasne negatívne: „Pre základný stavebný prvok našej elektrostratégie, budúce malé vozidlo od Volkswagenu, sme sa chceli vrhnúť do náručia konkurencie a nechať ho vyrábať v závode Dacie.“

Použitie slova „chceli“ v minulom čase deklaruje, že rozhodnutie už bolo prijaté a VW sa nakoniec rozhodol proti spolupráci s francúzskym partnerom. Koncern sa teda nezapojí do výroby modelu Renault Twingo E-Tech, ktorý bude ponúkaný ako cenovo dostupné elektrické vozidlo od hranice približne 20 000 eur a rozšíri tak ponuku Renaultu.

Spolupráca by pre Volkswagen (a najmä pre jeho zákazníkov) predstavovala dôležitý krok k dostupnej elektromobilite, a to najmä preto, že tento segment aktuálne zahŕňa iba dvoch konkurentov: Dacia Spring a Leapmotor T03. Zatiaľ čo Dacia Spring sa vyrába úplne v Číne, model Leapmotor T03 je síce finálne montovaný v Poľsku, no jeho diely pochádzajú tiež z Číny.

Významné zhoršenie finančných výsledkov VW

Aktuálne boli zverejnené hospodárske výsledky Volkswsagenu za tretí kvartál roku 2024, ktoré ukazujú na vážnu krízu. Hoci tržby zostali takmer nezmenené na úrovni 78,5 miliardy eur, čistý zisk po zdanení klesol až o 63,7 % na 1,58 miliardy eur. Prevádzková marža klesla z 6,2 % na 3,6 %, a keď sa pozrieme na celý rok, dosahuje približne len 2 %.

Volkswagen teda čelí mnohým výzvam: oneskorené a nesprávne investície, nedostatočná kvalita niektorých modelov, chyby v strategickom plánovaní či pokles dopytu na čínskom trhu. Významnú rolu však zohráva aj vysoká cena výroby v nemeckých závodoch spôsobená dohodami, z ktorých môžu mať radosť odborári v IG Metall, no nie samotná firma.

Tlak na Volkswagen prinášať cenovo dostupné elektromobily rastie. Odborový zväz IG Metall na jednej strane deklaruje, že sa elektromobilita musí stať dostupnejšou pre bežných motoristov. Zaujímavé však je, že práve IG Metall v skutočnosti brzdí vývoj lacných elektroáut a elektrický Renault ako spoločný projekt sa mu nepozdával.

Zdroj: autoscout24.de