Automobilka AvtoVAZ sa po zavedení obchodných sankcií proti Rusku ocitla v nezávideniahodnej situácii. Problémy spôsobil politicky motivovaný „odchod“ Renaultu z ruského trhu a prerušenie dodávok komponentov z Európy. Hoci sú Lady ruský výrobok, až 20 % komponentov pochádzalo od subdodávateľov, ktorí s Ladou nútene prerušili obchodný kontakt. Vedenie ruskej automobilky tak vyhlásilo krízový plán, časť zamestnancov predčasne poslalo na dovolenku, od 6. júna 2022 plánuje prejsť na 4-dňový pracovný týždeň (ak sa situácia dovtedy nezlepší) a pohotovo hľadá náhradu za chýbajúce komponenty. Dočasným riešením je výroba verzií s osekanou elektronickou výbavou (tá sa týka áut so staršou konštrukciou, teda Granta, Niva Legend, čiastočne Largus), po obnovení dodávateľských vzťahov sa však tento stav opäť priblíži normálu a výroba bude pokračovať štandardne ďalej. S jedným podstatným rozdielom – európskym subdodávateľom sa v Togliatti definitívne zavreli dvere.
Európa utrie nos
„Máme nových dodávateľov potrebných súčiastok. Sú z Ázie, no konkretizovať ich je zatiaľ predčasné,“ povedal pre agentúru TASS guvernér regiónu Samara, Dmitrij Azarov. Podľa dostupných informácií AvtoVAZ skutočne nadviazal obchodné kontakty s ázijskými subdodávateľmi, ktorí by mali v plnej miere nahradiť chýbajúce komponenty z krajín podliehajúcich obchodnému embargu. „Krajiny naklonené Rusku sú pripravené dodať automobilke AvtoVAZ všetky chýbajúce komponenty,“ potvrdil politické krytie celej akcie ruský minister priemyslu a obchodu, Denis Manturov. Analytici túto situáciu očakávali, teraz však bude dôležité, ako sa zmení zastúpenie automobilky Renault vo vlastníckych štruktúrach AvtoVAZ Togliatti. Ak by totiž technická spolupráca Renaultu a Lady fungovala aj naďalej (čo ekonomickí pozorovatelia nevylučujú) pre európskych dodávateľov by to mohlo znamenať ešte väčší problém. Cenovo výhodnejší ázijskí dodávatelia by totiž po splnení kvalitatívnych požiadaviek po ruskej Lade veľmi ľahko prenikli aj do dodávateľských sietí Renaultu a Nissanu (vo svete biznisu peniaze nakoniec vždy zvíťazia nad akoukoľvek politickou ideológiou). A odtiaľ je len krok k tomu, aby európskych subdodávateľov automobilového priemyslu z hry „vyšachovali“ úplne. Momentálne sa teda zdá, že obchodné sankcie, minimálne v prípade ich automobilovej pýchy, viac prospeli Rusom, ako Európe. Tá pred Ruskom demonštratívne zabuchla dvere, no namiesto toho, aby na ne začali Rusi prosebne klopať, ich z druhej strany nemilosrdne zamkli.
zdroj: TASS, Lada online