Automobilka AvtoVAZ nie je po vypuknutí vojnového konfliktu medzi Ruskom a Ukrajinou v ľahkej situácii. Následné sankcie uvalené na ruské hospodárstvo totiž zastavilo dodávky niektorých komponentov pre nové Lady. A hoci Lady patria medzi autá s vysokým podielom domácich subdodávateľov, 20 % komponentov stále tvorili dodávky zo zahraničia. AvtoVAZ totiž patrí pod ochranné krídla koncernu Renault-Nissan, takže mnohé komponenty sú spoločné pre Renaulty, Nissany, Infinity, Dacie a pod. Vedenie automobilky však robí protiopatrenia a prichádza s verziami, ktoré dokáže vyrábať z vlastných zdrojov.
Mobilitu zaistíme aj bez elektroniky
Ruská automobilka AvtoVAZ oznámila, že začína s výrobou špeciálnych verzií niektorých modelov, ktoré nebudú tak závislé na dodávkach importovaných komponentov. Ide najmä o elektroniku, takže autá prídu o ABS, stabilizačné systémy, elektrické sťahovania okien, či airbagy. Vypustia aj satelitné sledovanie cez Glonas. Rusi sa skrátka vrátia k podstate auta a tou je zabezpečiť základnú mobilitu. Tento stav je však dočasný, intenzívne totiž hľadajú nových dodávateľov spomínanej elektroniky. Buď z vlastných zdrojov, alebo z Ázie. A ako hovorí vedenie automobilky, ak sa to podarí, dvere pre doterajších dodávateľov zostanú aj po zrušení sankcií definitívne zavreté. Cesty späť niet. Modely Niva Legend bez ABS už momentálne testujú na polygónoch NAMI v Dmitrove, ak splnia požiadavky, dostanú homologizáciu a idú do predaja. Po Legende budú nasledovať ďalšie modely. Lada Granta údajne príde aj o lambda-sondu vo výfuku a znížia jej emisné nastavenie na Euro 2. Zdá sa teda, že AvtoVAZ výrobu nových áut pre potreby domáceho trhu núdzovo zabezpečí. Určite to nebude jednoduché, natíska sa však otázka, kto na sankcie nakoniec doplatí najviac. Európski subdodávatelia si totiž budú musieť aj po skončení konfliktu hľadať odbyt nakoniec niekde inde.
zdroj: Lada online