820 áut denne pri vrcholnej kvalite

Závod je schopný ročne nalakovať 200-tisíc karosérií. V prepočte na deň je to 820. Na dosiahnutie tak vysokej kapacity zamestnáva lakovňa 450 kvalifikovaných pracovníkov. Nalakovanie jedného auta vyžaduje približne 10 hodín práce a má 46 rozličných úloh. No to nie je zďaleka všetko. Kompletný zoznam položiek potrebných pre celý proces lakovania má až 186 úloh. Pre ilustráciu, len základná vrstva potrebuje 24 krokov.

Všetci zamestnanci majú dôkladné školenie, aby vedeli rovnako účinne používať pravú aj ľavú ruku. Bez ohľadu na to, ktorá ruka je pre nich dominantná.

Výstupná kontrola majstrami Takumi je nekompromisná. 

V lakovni je ako v labáku

Karosérie lakujú v dokonale čistom a stabilnom prostredí, porovnateľnom so špecializovanými laboratóriami. Úroveň prašnosti sa meria každé dve hodiny, teplotu udržiavajú v rozmedzí  22 - 28 °C a vlhkosť vzduchu je konštantná na úrovni presne  60 %. Predtým, ako pracovník vstúpi do lakovacej komory, musí mať na sebe špeciálny odev a obuv a prejsť vzduchovou clonou, ktorá zabráni vniknutiu akýchkoľvek nečistôt do komory. Clonou prechádzajú aj vozidlá v odstupoch 150 centimetrov. Napriek tomu nehrozí, že farba z lakovaného auta znečistí iné vozidlo. Je to zásluha regulovaného prúdenia vzduchu, ktorého prúd smeruje od stropu smerom k podlahe. Podlahu komory tvorí sieťka, pod ktorou prúdi voda, a tá zachytáva všetky zvyšky farby.

Len nanesenie základnej vrstvy má 24 krokov.

Starostlivo nanesené štyri vrstvy

Karoséria každého Lexusu dostane obal pozostávajúci zo štyroch vrstiev.  Najskôr prichádza na rad elektroforetický povlak zabraňujúci korózii. Po ňom prichádza medzivrstva, ktorá zaručuje hladkosť povrchu a požadovanú kvalitu farby.  Môže byť biela, sivá, tmavosivá alebo čierna, v závislosti od definitívnej farby karosérie. Ďalším krokom je nanesenie farby a celý proces korunuje bezfarebný lak - dodáva vozidlu vysoký lesk, chráni ho pred poškriabaním a farbu pred vyblednutím.

Zložitá práca robotov

Kedysi bolo pred zmenou farby nevyhnutné vyčistiť trysku prívodu farby k ramenu robota. Teraz to už nie. Stroj môže sám zmeniť farbu a vybrať zo 14 rôznych odtieňov ten, ktorý zodpovedá špecifickej objednávke zákazníka. Farba sa nachádza v kazete pripevnenej k ramenu robota a je naplnená dostatočným množstvom laku na karosérie dvoch áut. Vďaka tejto inovácii môžu byť autá lakované v rovnakom poradí, v akom prichádzajú objednávky od zákazníkov.

Roboty pokrývajú auto poslednou vrstvou pomalými pohybmi, aby predišli stekaniu farby. Ich pohyby sú plynulé, napodobňujúce kvalifikovaných remeselníkov. Špička robota sa počas lakovania obráti až 30-tisíc krát, čo je o 10-tisíc otáčok viac ako je bežný štandard. Vyššia rýchlosť zabezpečí, že farba je rozložená rovnomernejšie a lak je kvalitnejší.

Človek a stroj

V závode Lexus ľudia pracujú ruka v ruke s robotmi. Všetci zamestnanci prešli dôkladným školením, aby vedeli rovnako účinne používať pravú aj ľavú ruku, nezávisle od toho, ktorá je v ich prípade dominantná. Špecialisti s nesmiernou dôslednosťou pokrývajú interiér vozidla farebným aj bezfarebným lakom a vďaka tomu sú jednotlivé súčasti, napr. dvere kufra, z vnútornej strany nalakované rovnako presne ako vonkajšie plochy auta.
 

Inšpekcia majstrov Takumi

Aj za finálnu kontrolu kvality laku sú zodpovední ľudia. Kontrolujú hrúbku, hladkosť, lesk a farebný odtieň náteru, aby sa uistili, že je bez závad. Majstri Lexusu dokážu rukou odhaliť aj polmilimetrové nerovnosti. Týmto sa však proces kontroly nekončí – karoséria vozidla je ešte osvetlená jasným RGB svetlom (červeným, zeleným a modrým), čo umožňuje odhaliť aj najjemnejšie zmeny vo farbe, zárezy a škrabance. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov