V júli tohto roka (2021) predstavilo Lamborghini model Aventador Ultimae, ktorý uzatvára 10 rokov dlhú kapitolu tohto populárneho superšportu. Poháňa ho vyššie spomenutá V12-tka s objemom 6,5-litra, z ktorej vydolovali 574 kW (780 k). Z nuly na sto tak akceleruje len za 2,8 sekundy s maximálnou rýchlosťou 355 km/h a aby Lamborghini podtrhlo jeho dôležitosť a výnimočnosť, vyrobí len 350 kusov. 

 

L539 bol len druhou V12 v histórii značky

Motor L539 V12 si svoju premiéru odbil práve s Aventadorom, teraz spolu aj končia. Zaujímavosťou je, že daný agregát bol len druhou kompletne novou V12-tkou v histórii Lamborghini. Dovtedy totiž používali vylepšenú verziu motora Bizzarrini V12, ktorý bol prvotne navrhnutý už v 60. rokoch minulého storočia Giottom Bizzarrinim, po ktorom bol agregát aj ľudovo pomenovaný. Bizzarrini navrhol danú V12-tku špeciálne pre Lamborghini a dokonca mal dostať finančný bonus za každého koňa navyše, ktorý dokázal motor vyprodukovať oproti V12 Ferrari. Motor mal pôvodne objem len 3,5-litra no časom ho po viacerých úpravách prerobili na 6,5-liter, ktorý sa prvýkrát objavil v Murciélagu LP 640. 

Zase tá elektrifikácia

Nový pripravovaný motor V12 tak bude len treťou V12-tkou v histórii značky. Tentoraz však bude pohonná jednotka od začiatku elektrifikovaná. Lamborghini totiž skombinuje atmosférický motor V12 s elektrickým hybridným systémom. Podľa šéfa Lamborghini Stephana Winkelmann však pôjde od základu o nový motor a vraj nebude mať s predchodcom v Aventadore, alebo jeho elektrickou verziou v Siáne takmer nič spoločné. S novou pohonnou jednotkou však príde aj nový model, ktorý by mal nahradiť práve spomínaný Aventador. Chýbať by nemal pohon všetkých kolies, ich natáčanie či aktívne aerodynamické prvky. Na jednej strane je smutné sledovať nástup elektrifikácie aj u tradičných výrobcov superšportov, no na tej druhej, v dnešnej dobe plnej nezmyselne prísnych emisných noriem je to asi jediný spôsob ako udržať majestátne V12-tky pri živote. 

Zdroj: autoblog.com