Lamborghini samozrejme hovorí o „novom Uruse“, z celkových tvarov a detailov ukrytých pod maskovacou fóliou je ale vidieť, že skutočne nový model to nebude. A na generačnú obmenu nie je ani dôvod. Súčasné auto bolo predstavené koncom roka 2017 a prvé kusy boli zákazníkom doručené v marci nasledujúceho roka.
Talianska značka skrátka zhruba štyroch rokoch modernizuje a volá po pozornosti tým, že hlási rekord v triede produkčných SUV v Pretekoch do oblakov, respektíve na známom kopci Pikes Peak v Colorado Springs. Lamborghini oznámilo, že ich „super SUV“ zvládlo 156 zákrut dvadsaťkilometrovej trate s cieľom v nadmorskej výške 4302 metrov za 10:32,064 minúty.
Čas je to nepochybne pôsobivý. Predchádzajúci pokus Bentley Bentayga sa im podarilo deklasovať o 17,838 sekundy, a keď sa pozriete na aktuálne tabuľky, je to skutočne pôsobivý výkon. Napríklad Travis Pastrana zvládol rovnakú dráhu v roku 2018 za volantom Porsche Cayman GT4 Clubsport za 10:33,897 minúty a pre porovnanie pridávame tiež časy Tesly Model S (11:48,264 v roku 2016) a Modelu 3 v roku 2020 (11:02,802 min).
Zároveň by sme ale mali dodať, že porovnanie starších či historických časov s tými najnovšími je trochu klamlivé, pretože trať sa v priebehu rokov a dekád upravovala, vylepšovala, naťahoval sa nový asfaltový koberec a dnes sa vlastne už žiadna jej časť nejazdí po šotoline či hline.
Aj preto môže mať Urus lepší čas ako Ari Vatanen v slávnej jazde so špeciálne upraveným Peugeotom 405 T16, ktorý to dal v roku 1988 za 10:47,77 min., respektíve Walter Röhrl v Audi Quattro o rok skôr za 10:47,85 min. Sú to skrátka iné svety, aj keď tým pochopiteľne nechceme zhadzovať pokrok, ktorý dnešné sériové autá či SUV dosiahli. Naopak... ale k tomu sa dostaneme až v závere.
Rovnako by sme mali dodať, že upravené Lamborghini (bezpečnostný rám, pretekárska sedačka so šesťbodovými pásmi, hasiaci systém a pneumatiky Pirelli P Zero Trofeo R) nedosiahlo svoj rekord počas pretekov. Tie sa už konali 26. júna a celkovým víťazom 100. podujatia sa stal Brit Robin Shute so svojim monopostom Wolf GB08 TSC-LT s výkonom 550 koní, keď dosiahol čas 10:09,525 min.
Mimochodom, modernizovanému Urusu by jeho dosiahnutý čas v tomto ročníku (a nie práve ideálnych klimatických podmienkach) stačil na celkové druhé (!) miesto. To nie je zlé na 2,2-tonové vozidlo, čo poviete?
zdroj: Lamborghini, Livetiming (Pikes Peak 2022)