Ako sa hovorí, talianske auto si kúpite preto, lebo chcete. Možno na tom aj bude nejaká pravda. Zatiaľ čo v 90-tych rokoch pôsobila na európskom trhu Alfa Romeo aj Lancia bok po boku, zrazu prišiel po modeloch 156 a hlavne 159 totálny útlm. Alfa Romeo doslova prežívala, Lancia na tom s prevtelenými modelmi Chrysler 300C a Voyager nebola o nič lepšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

V minulosti sme aj my priniesli informácie, ako Lancia stiahla svoj posledný model, živoriaci Ypsilon z trhov v Európe a postupne mal prísť koniec aj na domácom talianskom trhu. Avšak opak je pravdou, a to aj napriek tomu, že v slávnych plánoch FCA na roky 2014-2018 a ďalej sa už s Lanciou vôbec nepočítalo.

Lancia predbehla Alfu

Za prvých 9 mesiacov predala Lancia na domácom trhu z modelu Ypsilon 45 783 vozidiel, čo je nárast o 29 % voči predchádzajúcemu roku. Zatiaľ však Alfa Romeo na celom trhu v Európskej únii predala za rovnaké obdobie len 39 114 modelov, a to sem patrí Stelvio, Giulia, 4C a Giulietta. Ako je to možné? Model Ypsilon je predsa na trhu už 8 rokov. Avšak ani to nemusí znamenať koniec produkcie, stačí sa pozrieť na stále skvelé predaje malej 500-ky od Fiatu, ktorá sa na dôchodok stále nechystá, a to je na trhu už od roku 2007.

Existuje niekoľko dôvodov úspechu Lancie Ypsilon. Domáci trh obľubuje malé autá a Ypsilon má stále pútavý dizajn. K tomu každoročne pribudne nejaká tá edícia cielená na ženské zákazníčky a predaje sa stále darí udržať. Druhým dôvodom je práve spomínaná klientela žien, pre ktorú je takéto auto určené.

Najnovšia z mnohých edícií, Lancia Ypsilon Monogram.

Ďalším z dôvodov je možnosť výberu pohonu aj na LPG, ktorý je v Taliansku obľúbený. Dokonca pre koncern FCA nie je tak dlhý životný cyklus Ypsilonu na škodu, vyrába sa totiž v Poľsku a aj keď zdieľa rovnakú platformu s Pandou, jej talianska výroba náklady jednoznačne predražuje. Vďaka bohu tak za malý Ypsilon, ktorý drží pri živote jednu z najslávnejších značiek sveta. Možno práve tomuto modelu budeme v budúcnosti ďakovať za zachovanie Lancie na trhu živých automobiliek.

Čo sa to v poslednej dobe deje s Alfou?

Čo ma však zaráža, je nie príliš veľký úspech Alfy Romeo. I keď značka prišla s tým, čo zákazníci chceli (ľahší sedan s pohonom zadnej nápravy), prišla aj s moderným SUV, ktoré dnes „frčia“, aj tak sa jej predaje nedajú nazvať lepšie ako nezávideniahodné. Môže za to horšia kvalita spomínaná vo viacerých testoch a aj z úst majiteľov? Alebo prípadne nadhodnotená cena, ktorú jednoducho zákazníci z trojice Audi, BMW, Mercedes-Benz nie sú ochotní akceptovať za značku, ktorá nemá až tak pokrokové funkcie? Tak či onak, je to opäť znak toho, ako koncern FCA nedokáže prinavrátiť slávu značke, ktorá si to zaslúži. I keď je v nových modeloch „natlačených“ množstvo peňazí za vývoj, nikdy nemôžeme vedieť, či automobilka neupadne do agónie, ako to bolo po modeli 159. Snáď sa mýlim, i keď pri FCA si už nemôže byť človek v ničom istý.

Zdroj: europe.autonews.com