Lancia Thema 8.32 mala pod kapotou motor z Ferrari 308 Quattrovalvole, ktorý poháňal prednú nápravu.

Lancia Thema 8.32 v sebe spája kombináciu dvoch pojmov, ktoré mám veľmi rád. Prvým je pojem Youngtimer a druhým Sleeper – auto, ktoré vyzerá obyčajne, ale pod kapotou je hotový masaker. Ľudovo by som mohol povedať, že ide o vlka v ovčom rúchu.


Vidieť v dnešnej dobe na našich cestách hoci aj obyčajnú Lanciu Themu je malý sviatok. Pár kusov 8.32 u nás v minulosti bolo, vraj v Bratislave, momentálne neviem ani o jednej. V Česku sú na tom trochu lepšie.


Lanciu Themu ako takú sme si spomenuli pri článku o Alfa Romeo 164. Spoločne s Alfou a 2 ďalšími autami (Fiat Croma a Saab 9000) zdieľa spoločnú platformu Tipo4.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Dizajn

Tieto stroje však neboli rovnaké. Líšili sa rozmermi, veľkosťou a použitou technikou. Najmä Švéd bol už na prvý pohľad odlišný. Ale späť k Theme. Pod kapotou bežného modelu ste mohli mať klasické atmosférické motory a dokonca sa k slovu dostali aj preplňované benzíňaky (2,0 16V Turbo mal takmer rovnaký výkon ako 8.32!). U nás sa v hojnom počte vyskytovali aj chrochtáčiky v turbonafte.

Už samotná Thema v bežnej verzii vyzerá síce hranato, ale veľmi elegantne. Osobne sa mi viac páči tvar modelu po modernizácii. 8.32 od bežných modelov odlišovali len detaily, akými sú štítky. Auto malo aj jednu veľkú frajerinu. Elektricky výsuvný zadný spojler!

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Interiér

Interiér bol trochu iná pesnička. Zatiaľ čo v bežných verziách bol rozšírený semiš, sedačky boli pri 8.32 štandardne odeté do kože. Tú ste okrem sedadiel našli aj na rýchlostnej páke, volante a dokonca palubnej doske. V hojnom počte ste mohli nájsť aj skutočné drevo. Výbava sa pýšila na tú dobu veľmi zaujímavými prvkami. Nechýbali elektrické a vyhrievané predné sedadlá, automatická klimatizácia, strop v alcantare a centrálne zamykanie. Za príplatok ste z 8.32 mohli mať iba 4-miestne auto. Zadnú lavicu nahradili dve oddelené sedadlá.

Prístrojová doska sa niesla v duchu Ferrari. Zaujímavosťou talianskych áut tej doby boli samostatné snímače pre všetky dvere. Tie signalizovali, ktoré dvere nie sú dovreté správne.

Thema 8.32 síce bola Lancia, ale stála ako Ferrari!  Za tie prachy ste mohli mať 2ks Themy V6!
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Motor

Thema 8.32 stojí na špici a zdobí celý vianočný stromček postavený z modelového radu. Neviem si veľmi predstaviť, aký silný matroš museli mať v tej dobe v Taliansku. Veď technikom napadlo uložiť motor z Ferrari s objemom 2927 cm3 a 8 valcami pod prednú kapotu priečne. Veľa takých áut na svete veru nebolo (v modernej histórii mi napadá iba Volvo S80/XC90 V8). Prečo to vlastne spravili, nevie asi nik. Motor na tú dobu z objemu 3 litre (resp. 2,9) mal celkom zaujímavý výkon 215 koní (po modernizácii v r1989 aj vďaka katalyzátorom o 10 poníkov menej). Hodnota krútiaceho momentu bola rovných 285 Nm, neskôr len 263 Nm. Už keď sme začali s číslami, prvé kusy dokázali upaľovať rýchlosťou 245 km/h, neskôr 235 km/h. Šprint na 100km/h podávali obe modely za zhruba 7 sekúnd. Navyše 8.32 nemali samosvorný diferák. Prevodovka bola len 5-stupňová manuálna.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Radosti, ale aj starosti 

Veľkou výhodou 8.32 bola exkluzivita. Kúpil si ju skutočne iba ten, kto na ňu mal. Aj napriek vysokej cenovke sa po nich zaprášilo. Lenže toto auto so sebou nieslo rôzne úskalia. Jazdná dynamika preplňovaného dvojlitra bola pritom rovnaká. Ale zvuk osemvalca bol fakt na nezaplatenie.


Lancia už vtedy nemala povesť extra spoľahlivého auta. A v kombinácii s vtedajším Ferrari to bolo z pohľadu náročnosti ešte horšie. Tie autá nechcel opravovať už vtedy pomaly nikto, okrem takmer gynekologického prístupu auto vyžaduje maximálnu presnosť. Trh so súčiastkami tiež nie je boh vie čo. Už pri väčšine bežných úkonoch musí ísť motor von spoločne s prevodovkou. Vrchom ho ale nevytiahnete. Musí ísť spodkom.


Aj vďaka ťažkému motoru a s tým spojenými jazdnými vlastnosťami mnoho z 3971 ostalo rozmlátených popri cestách.