Niektoré autá boli tak výbornými konštrukciami, že sa skôr, či neskôr stali doslova legendami a dodnes sú inšpiráciou pre mnohých úpravcov, či dokonca výrobcov nových áut. A nepochybne jednou z najvýraznejších automobilových značiek histórie je nemecké Porsche. Okrem ikonických modelov a verzií sa však preslávilo aj prvkom, ktorý sa stal asi najčastejším predmetom kopírovania na profesionálnej aj amatérskej úrovni. A práve tento detail oslavuje 50 rokov svojej existencie.

Na chladenie aj vztlak

Rastúce výkony a objem plochého, vzduchom chladeného motora v Porsche 911 stavalo jeho konštruktérov pred neľahkú úlohu. Uvedomovali si potrebu veľmi dobrej aerodynamiky auta, ktoré disponovalo veľmi ľahkou prednou časťou a neraz bojovalo s pozdĺžnou nestabilitou, citlivosťou na bočný vietor a problémami s chladením výkonného motora pod zadnou kapotou. Aerodynamickí mágovia preferovali čo najhladšie obtekanie vzduchu okolo auta, zatiaľ čo motorári volali po masívnom prísune čerstvého vzduchu do motorového priestoru. Spolu ide o protichodné požiadavky, ktoré však musela automobilka vyriešiť. A aj vyriešila. Dokonca tak dobre, že sa jej novinka stala jedným z najobdivovanejších prvkov všetkých výkonných Porsche. A o čo šlo? O tzv. „ducktail“, teda zadný spojler v tvare kačacieho chvosta, ktorý sa prvýkrát objavil na Porsche 911 Carrera RS 2.7 z roku 1972. A aj keď je dnes mnoho ľudí presvedčených, že jeho jedinou úlohou bolo znižovať vztlak na zadnej náprave, zďaleka to nebola jeho jediná úloha. Rovnako dôležitá bola jeho schopnosť pretláčať chladiaci vzduch cez motorový priestor a zároveň jeho usmernením presne regulovať vztlakové pomery pod zadným previsom auta. Jeho autormi boli Hermann Burst a Tilman Brodbeck a šlo o tak efektívne riešenie, že si ho nechalo Porsche v auguste 1972 dokonca patentovať. Len pre úplnosť, pri rýchlostiach nad 145 km/h spojler generoval prítlak 42 kg. Odvtedy sa ho snažilo skopírovať niekoľko ďalších výrobcov, no nikdy na žiadnom aute nedosiahlo takú popularitu, ako práve na Porsche.

Hoci je to prakticky neporovnateľné, podobný efekt svojho času využila aj automobilka Škoda, ktorá svoj model Š 742 (Škoda 105/120) v rámci modernizácie vybavila čiernou plastovou odtrhovou hranou na konci veka motorového priestoru. Vyzerala ako spojler určený na zvýšenie prítlaku, v skutočnosti však bolo jej úlohou hnať k motoru viac chladiaceho vzduchu a vetrať tak horúci priestor okolo motora. Pamätníci si určite spomenú aj na amatérsky vyrábané atrapy spojlerov, ktoré napodobňovali tie zo súťažnej Škody 130 LR. Na sériových autách často robili viac škody než úžitku, táto schopnosť však bola daná väčšine podomácky vyrobených spojlerov bez ohľadu na značku a koncepciu auta.

Spomínate si na čierny "spojler" na škodovkách so zadným náhonom? Jeho skutočnou funkciou nebolo rušenie vztlaku, ale chladenie motorového priestoru.