Absolútnou prioritou Toyoty je znížiť počet obetí dopravných nehôd na nulu. Týka sa to vodičov, spolucestujúcich, ale aj ďalších účastníkov cestnej premávky. Všetky technologické inovácie majú zabezpečiť, aby sa klienti cítili v autách bezpečne a zároveň komfortne. Už takmer desať rokov je celý rad vozidiel Toyoty a Lexusu vybavený stále vylepšovaným systémom Safety Sense. Japonská automobilka však už podniká ďalší krok k ešte väčšej bezpečnosti.
Technológia Advanced Drive debutuje vo vlajkových modeloch oboch značiek - v Lexuse LS a Toyote Mirai. Pôjde o novú generáciu asistenčných systémov riadenia automobilu, ktorá má zabezpečiť, aby všetci účastníci cestnej premávky hrali v jednom tíme. Japonci ho nazvali Mobility Teammate Concept, čiže Koncept mobilného spoluhráča. O čo presne ide? Osobné automobily a vodiči si budú môcť navzájom vymieňať informácie, ktorých okamžitá analýza a aplikácia im umožnia vyhnúť sa mnohým nebezpečným situáciám na ceste a zároveň zlepšia plynulosť premávky. Šoféri musia systémom dôverovať, preto bude konečné rozhodnutie v mnohých ohľadoch patriť práve im.
Pomocník na diaľnici
Advanced Drive je navrhnutý tak, aby vodičovi pomáhal pri jazde na diaľniciach a rýchlostných cestách. Nastavenie cieľa v navigačnom systéme umožňuje rozpoznať situáciu, predpovedať uskutočnené rozhodnutia a poskytnúť vodičovi asistenciu v závislosti od situácie na ceste. Systém zabezpečí, že automobil ostane v jeho jazdnom pruhu a udržuje optimálnu vzdialenosť od iných áut. Ďalej pomáha pri zmene jazdného pruhu, pri predbiehaní a dokonca aj vo výbere správneho diaľničného výjazdu. Vodič si nemusí robiť starosti so zrýchlením, spomalením a dokonca ani s riadením vozidla. Má byť odpočinutý a vďaka tomu si ešte viac všímať, čo sa deje v jeho okolí – to je ďalší spôsob, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.
V Advanced Drive sú najdôležitejší vodič a jeho spolujazdci. Systém bol navrhnutý tak, aby jazda prebiehala plynulo. Stará sa aj o detaily, ako napríklad pocit bezpečia pri predbiehaní vozidiel alebo zaradení sa do premávky. Ako to funguje? Systém zistí, aké veľké je auto v susednom jazdnom pruhu a udržiava dostatočnú vzdialenosť, aby cestujúci nemali pocit, že predbiehané auto je príliš blízko. Systém s predstihom reaguje aj na to, že sa blíži koniec vyhradeného jazdného pruhu a udržuje primeraný odstup od automobilov zapájajúcich sa do cestnej premávky. Na základe analýzy dokáže odporučiť aj zmenu jazdného pruhu. Môže ju navrhnúť aj samotný vodič zapnutím smerovky.
Advanced Drive je diaľničný príbuzný predkolízneho systému Pre-Collison Safety a reaguje aj v núdzových situáciách. Laserové meranie vzdialenosti, teleskopické kamery a presné mapy s analýzou cestnej premávky pomôžu určiť mieru rizika pri jazde po diaľnici, kedy sa autá pohybujú vyššou rýchlosťou a pri väčších vzdialenostiach medzi vozidlami. V prípade nebezpečenstva auto vodiča varuje a pomáha mu pri brzdení.
Upriamené na vodiča
Ďalším rozmerom bezpečnosti v novom Lexuse LS a vodíkovej Toyote Mirai je kamera, ktorá monitoruje náladu a správanie vodiča. Kontroluje, či sú jeho oči otvorené alebo zatvorené a v akej je polohe. Ak zistí, že vodič nepozerá na cestu alebo má odvrátenú hlavu, spustí varovanie. Systém tiež zistí, ak vodič zaspáva a pokúsi sa ho prebudiť pomocou aktivácie zvukového alarmu, vibrácií bezpečnostných pásov, zobrazenia varovaní na head-up displeji a takisto s ním začne rozhovor pomocou zabudovanej aplikácie.
Ak vodič nereaguje na správy odoslané autom, vozidlo začne spomaľovať a jeho výstražné svetlá varujú ostatných účastníkov cestnej premávky pred možným nebezpečenstvom. Potom čo najbezpečnejším spôsobom odstaví auto na krajnici, dvere sa odomknú a systém upovedomí pohotovostnú službu.
zdroj: Lexus News