Priložené video pochádza ešte zo začiatku behu za miliónom míľ. 

Nie je tak dávno doba, keď malo auto 100-tisíc kilometrov a už mal motor problémy sám so sebou. Vyžadoval generálku. Rovnako tak prevodovka či nápravy. Majiteľ mohol byť rád, že celé auto nezjedla hrdza. Kusy, ktoré mali najazdené 2x toľko, už boli súce do starého železa. Áno, aj taká bola automobilová doba. Potom prišli 70., 80. a 90. roky a autá začali stavať, prenesené povedané, na celý život.


Automobilky budovali svoju reputáciu na spoľahlivosti. Čím spoľahlivejšie, tým lepšie. Prečo nie sú také časy aj dnes? Základnou odpoveďou na túto otázku je generovanie zisku. Lacno vyrobiť, draho predať. A peniaze treba otáčať... 

Ale poďme ďalej. Mohol by som povedať, že na prelome 80. a 90. rokov Toyota nevedela, čo so sebou. Chceli preraziť na trh luxusných značiek. Tak si vymysleli zbrusu novú značku, ktorou bol Lexus. A vtedy sa začala honba za dokonalosťou... 

 

Dnešný článok je trochu iný. Mám veľmi rád príbehy áut, či už stavby, alebo expedície. Rozhodol som sa s jedným príbehom s vami podeliť. 

 

Možno ste o miliónovom Lexuse LS400 už medzi rečou niekde počuli. Ja som sa však dopátral k poľskému článku, kde si autor, Kamil Kaluski, toto auto dokonca vyskúšal. Takže niektoré pasáže budú rovno v priamej reči. „Dnes som jazdil s Lexusom. Nie s obyčajným, ale s „Million Mile Lexusom“, ktorý vlastní Matt Farah. Ale nie tak úplne. Je to auto, ktoré ide z ruky do ruky, a to z jedného jednoduchého dôvodu. Spraviť na ňom míle a pokoriť hranicu milióna míľ. Keď som sadol do auta, odometer ukazoval 981 199 míľ.“

Mattov Lexus, ktorý nájdete pod hashtagom #millionmilelexus, križuje celé Spojené štáty. Momentálne ho za cieľom ženie bulharský pár – Ana a Anton. Ich cestu môžete tiež sledovať na FB alebo na Instagrame. Svojou dlhou cestou si však začal Lexus pýtať výmenu oleja. A ako to býva, svet je malý, ľudia sa poznajú. A presne tak sa stretol Poliak Kamil s Bulharom Antonom. Cez spoločného známeho, ktorý v Tewksbury v Massachusetts vlastní servis. Tam mala prebehnúť aj spomínaná výmena oleja. Tak sa zrodila aj chvíľa na krátku obhliadku a vyskúšanie si auta.

„Na pohľad sa Lexus LS400 od ostatných ničím nelíši. Jednoducho obyčajné auto na ceste, akurát párom nálepiek na bočných zadných oknách a množstvom batožiny vnútri. Sadám si a... Nevidím nič zvláštne. Sedadlo vodiča ostalo mäkké, komfortné, inak ako v starom Mercedese, kde sa pružiny snažia predrať na povrch, alebo  v starom BMW, kde sa vždy niečo kýva. Potom ma zhrozila myšlienka, koľko ľudí si na toto sedadlo sadlo, a koľko ľudí toto auto vôbec šoférovalo.“

Lexus štartuje tak, ako keby mal 10-násobne menej nabehané...

„Všetko sa javí zatiaľ v poriadku. Až pokým neprišiel čas na zhasnutie kontroliek na palubnej doske. Ostávajú svietiť kontrolka airbagu, check engine, kontrolka oleja... Check engine údajne svieti kvôli jednej chybnej lambda sonde, kontrolku hladiny oleja má na svedomí tiež zlý snímač. A prečo svieti airbag? Nepodarilo sa zistiť...“

"Klimatizácia funguje ako má. Doslova ako v novom aute. Všetka komfortná výbava, každé jedno tlačidlo reaguje bez problémov. Originálne reproduktory už boli vymenené a nahradené inými. Montáž prebehla doslova na hulváta. Dokonca aj originálne zapaľovače na cigarety po rokoch a kilometroch fungujú."

„Auto nejako na voľnobehu zvláštne vibruje. Ale ide to zvonku. Výmenu by potrebovalo asi uloženie motora a prevodovky. Keď sa auto uvedie do pohybu, hluk a vibrácie sú slabšie. Lexus sa po rovine majestátne nesie. V zákrute to je horšie. Mechanik v servise objavil veľké vôle v zadnej náprave. Tlmiče boli na aute menené pred zhruba 100 000 míľami. Nevykazujú žiadne opotrebenie. Brzdy sa však tiež správali divne a nie na 100 %. Pri polovičnom tlaku na brzdový pedál sa nič nedialo. Na mieste užívateľa by som asi skontroloval brzdový valec, alebo aspoň vymenil brzdovú kvapalinu. Brzdovka vyzerá že je stará, ako moje deti. A to už chodia do školy...“

„Jazda aj s ohľadom na spomenuté nedostatky je mimoriadne príjemná. Volant vôbec nevibroval, auto išlo priamo, a to aj vzhľadom na nie práve najlepšie pneumatiky. Bol som ohromený, ako ticho a kultivovane ide V8. Nepociťoval som žiadnu zmätočnú prácu prevodovky, aj keď pri zmene prevodu ju bolo trošku cítiť.“

Pýtate sa, ako je možné, že Lexus po toľkých rokoch nevyzerá vôbec katastrofálne? Odpoveď je jednoduchá. Väčšiu časť svojho života strávil buď na Floride, alebo v Kalifornii. Auto bolo takmer po celý čas garážované. Keď Matt Farah auto kúpil, malo najazdené zhruba 900 000 míľ. To je takmer 45 000 míľ ročne. Pôvodný majiteľ pravdepodobne cestoval len na dlhé trasy a mestám sa vyhýbal.

Technický stav auta ma od perfektného ďaleko. Ale rozhodne nie je zlý. Skôr sa dá povedať, že je celkom dobrý. Stav je na toľko dobrý, že Poliak by sa rozhodne nebál do neho sadnúť a ísť s ním na druhý koniec kontinentu. Ale na druhej strane, Poliaci križujú svet na hocičom, čo ide... „Pred tým, ako by som sa rozhodol ísť na druhý koniec kontinentu, musel by prejsť interiér dekontamináciou“

A čo vy? Aké osobné auto s najväčším počtom kilometrov na budíkoch ste šoférovali vy? Ako ste ho využívali? Križovali ste s ním Slovensko, alebo svet? Ostali ste s ním niekde stáť? Podeľte sa so svojimi zážitkami v diskusii.   

Zdroj: spidersweb.pl