Premiéra nového Lexusu LX sa uskutočnila v Moskve, čo vcelku signifikantne naznačuje, v ktorej časti európskeho kontinentu sa bude nový luxusný offroad predávať. Jeho uvedenie na ruskom i severoamerickom trhu sa dá očakávať už začiatkom roka 2022, v prípade EÚ si však veľké nádeje radšej nerobte. Ak po novinke túžite, pomôžete si len individuálnym dovozom.
Prečo by taká objednávka mohla stáť za to? V prvom rade dostanete odolnú techniku novej Toyoty Land Cruiser, inak povedané rebrinový rám modulárnej platformy TNGA-F s torznou tuhosťou zvýšenou o 20 percent. Ešte dôležitejšie však je, že sa konštruktérom podarilo medzigeneračne znížiť hmotnosť vrcholného modelu o 200 kg.
Táto úspora ide na vrub nielen rozsiahlemu použitiu vysokopevnostnej ocele, ale nechýba ani množstvo hliníkových dielcov. Z ľahkého materiálu je vyrobená predná kapota, predné blatníky, strecha, dvere, výstuha predného nárazníka i veko kufra.
Nápravy nového terénneho auta sú od seba vzdialené 2850 mm, pričom toto číslo môžete považovať za istý symbol tohto stroja – Lexus sa ho drží už od predstavenia prvej generácie LX v roku 1995. Pochopiteľne samotná technika sa odvtedy posunula a spoločným menovateľom tak ostáva predovšetkým robustná konštrukcia.
Predné kolesá Lexusu sú zavesené na dvojitých lichobežníkových ramenách, zatiaľ čo vzadu pracuje tuhá viacprvkovo ukotvená náprava. Vpredu i vzadu nájdete vinuté pružiny kombinované s adaptívnymi tlmičmi dovoľujúcimi meniť svetlú výšku v štyroch stupňoch s označením Low, Normal, Hi1 a Hi2.
Zvyšok techniky určenej na prekonávanie terénu sa potom bude odvíjať aj od toho, na ktorom trhu sa bude LX predávať. Samozrejmosťou všetkých modelov je pohon 4x4 spojený so systémom Multi-Terrain Select, ktorý vodičovi umožní vybrať si jeden zo šiestich dostupných režimov (Auto, Dirt, Sand, Mud, Deep Snow a Rock), diferenciály však identické nebudú. Napríklad americká verzia dostane samosvor typu Torsen integrovaný do zadnej náprave, naopak Japonci domácim zákazníkom nadelia mechanické uzávierky všetkých troch rozvodoviek.
Mimo asfaltové cesty by ste sa však nemali stratiť v žiadnom Lexuse LX. Bez ohľadu na prevedenie automobilka sľubuje schopnosť prekonávať 100-percentné stúpanie (teda 45-stupňový uhol) i 700 milimetrov hlboké vodné brody bez dodatočných úprav.
2 x V6
Ako sme už naznačili, osemvalcové pohonné jednotky sú vo štvrtej generácii modelu LX minulosťou. Namiesto nich nastupujú menšie a zároveň výkonnejšie preplňované vidlicové šesťvalce. Doterajší atmosférický agregát 5.7 V8 (389 koní, 546 Nm) tak vystriedal 3.5 V6 twin-turbo, ktorý má 415 koní a 650 newtonmetrov. Ponesie označenie LX 600 a v ponuke ho doplní naftový model LX 500d.
Ten má medzi prednými kolesami namiesto dieselu 4.5 V8 (272 koní a 650 Nm) downsizingový šesťvalec 3.3 twin-turbo s maximálnym výkonom 299 koní a najvyšším krútiacim momentom rovných 700 newtonmetrov. V oboch prípadoch bude motorom asistovať 10-stupnová automatická prevodovka značky Aisin.
Ten hlavný rozdiel v porovnaní so štandardnou Toyotou Land Cruiser objavíte pochopiteľne po otvorení dverí. Lexus sľubuje prvotriedne materiály zahŕňajúce prevažne kožu, drevo a kov, tradičný offroad sa však nevyhýba ani moderným technológiám. V jeho výbave tak nájdete hneď dva stredové dotykové displeje s uhlopriečkami 7 a 12,3 palca. Ten horný zobrazuje navigačnú mapu, výstup z kamier či nastavenie zvuku špičkového audio-systému Mark Levinson s 25 reproduktormi. Spodný vám pre zmenu ukáže aktuálne nastavenie klimatizácie a informácie o aute.
K neobvyklým prvkom patrí tiež štartovacie tlačidlo s integrovaným snímačom odtlačkov prstov, navigácia spojená s cloudovým úložiskom a pozoruhodné sú tiež dve nové výbavy. F Sport vám pridá 22-palcové kované disky, tmavú mriežku chladiča, lepšie kontúrované sedadlá, tuhšie pružiny, prekalibrované tlmiče a inak naladený elektrický posilňovač riadenia.
Vo výbave Ultra Luxury naopak nájdete dve samostatné zadné sedadlá, vankúše a medzi sedačkami konzolu s bezdrôtovými nabíjačkami, krytými držiakmi na nápoje, odkladaciu schránku, porty USB, predovšetkým ale ďalší displej, ktorým sa ovládajú sedadlá i klimatizácia s prídavnými vetracími otvormi pod stropom. Rozmaznávaní cestujúci dostanú i prídavné slnečné clony, čítacie lampičky a možnosť elektricky odklopiť predné sedadlo spolujazdca, vďaka čomu je možné získať voľný priestor (pre nohy i kolená) s dĺžkou až 1100 mm.