Ochrana dospelých
Ak sa pozriete na obrázky, v ktorých sa Euro NCAP snaží čo najjednoduchšie zobraziť bezpečnosť konkrétneho auta, stačí sa zamerať na farby. Zelená je v tomto prípade najlepšia, červená najhoršia a všetko medzi tým sú rôzne stupne ochrany, pričom do oranžovej je to ešte v poriadku, zatiaľ čo od hnedej riziko poranenia pri nehode značne stúpa.
Pohľad na výsledky nového Lexusu RX naznačujú, že auto za špičkou trochu zaostáva pri náraze zboku. Tu je totiž možná interakcia medzi cestujúcimi na predných sedadlách napriek tomu, že nové japonské SUV má vpredu stredový airbag. Červené hlavy zarážajú o to viac, že na sprievodných fotografiách je jasne viditeľné, že sa tento airbag nafúkol. Prečo ten rozpor?
Občas sa stane, že sa vzduchový vak nenafúkne správne, môže sa o niečo zachytiť, alebo figuríny po ňom sklznú a dôjde k vzájomnému kontaktu či nárazu na vnútorné panely interiéru. Ak si ale prečítate podrobné hodnotenie, ENCAP v správe nič podobné neuvádza. Naopak píše, že tento bezpečnostný systém fungoval správne „a dobre ochráni hlavy cestujúcich“. Aj preto je nepochopiteľná nasledujúca veta, ktorá veľmi nejednoznačne hovorí, že „Lexus nepreukázal, že by systém poskytoval podobnú úroveň ochrany vo všetkých prípadoch“. Čo tým chceli komisári povedať? Priznávam, že netuším, ale pripadá to ako rana pod pás, ktorú si RX nezaslúži. Vo všetkých ostatných sledovaných oblastiach totiž Lexus evidentne uspel, čo nakoniec dokazuje aj 90 % získaných bodov.
Ochrana detí
Túto pasáž môžete v zásade preskočiť. Lexus dokázal, že pokiaľ ide čisto o ochranu detí pri čelnom i bočnom náraze, jeho systémy i konštrukcia zafungovali perfektne. V tejto oblasti berie plný počet bodov. Pár ich potom stráca len za kompatibilitu s detskými sedačkami, ale nie zásadne, takže RX si odnáša vysoké skóre – 87 % bodov.
Ochrana chodcov
O SUV sa bežne hovorí, že sú kvôli vysokým a tupým predným partiám nebezpečné pre chodcov i cyklistov, nový Lexus ale toto pravidlo popiera. Teda aspoň pokiaľ ide o celú prednú časť, vrátane hrany kapoty, ktoré k najzraniteľnejším účastníkom premávky obvykle veľmi milosrdné nie sú. V prípade modelu RX skončili tieto komponenty v zelenom, teda bezpečnom poli. Riziko naopak predstavujú predné stĺpiky, čo je ale bežným pravidlo.
Asistenčné systémy
Až 91 % bodov za elektroniku nenecháva priestor pre pochyby. Lexus RX patrí v tomto smere na špičku svojej triedy a Euro NCAP mu v zásade nemalo čo vytknúť.
zdroj: Euro NCAP