Nový Lexus RZ čiastočne štylisticky vychádza zo starších konceptov LF-Z a LF-1, nemá však tak veľmi strmo sklonené okná, dostal normálnejšiu veľkosť kolies, zapustené kľučky dverí vymenil za klasické riešenie a dizajnéri zároveň prepracovali niekoľko ďalších detailov.
Výsledkom je vcelku nezameniteľne vyzerajúci automobil, ktorý napriek podobným proporciám so sesterskou Toyotou bZ4X s ňou nemá ani jeden zhodný vonkajší panel karosérie.
4x4 bez priplácania
Ďalší podstatný rozdiel je i v samotnej technike. Kým Toyota sa sériovo dodáva len s pohonom predných kolies a aj príplatková štvorkolka vám neponúkne viac ako 218 koní, RZ štandardne dorazí so systémom 4x4, ktorému v Lexuse hovoria Direct4.
Ide v podstate o elektronickú kontrolu a distribúciu výkonu medzi jednotlivými kolesami a nápravami a funguje v zásade ako technológia vektorovania krútiaceho momentu, akurát s tým rozdielom, že v tomto prípade chýba akákoľvek mechanická väzba medzi predným a zadným elektromotorom.
Keď už sme pri nich, asi by sme mohli spomenúť, že ten predný má 150 kW, teda 204 koní, zatiaľ čo zadná pohonná jednotka ponúka 80 kW, inak povedané 109 koní. Lexus uvádza kombinovaný systémový výkon 230 kW (313 koní) a maximálny krútiaci moment 435 Nm.
Pohotovostnú hmotnosť Lexus neprezradil, ale s dvomi motormi je toto auto schopné zrýchliť z miesta na 100 km/h za 5,6 sekundy a najvyššia rýchlosť bude elektronicky obmedzená kvôli rýchlemu vybíjaniu batérií na vcelku skromných 160 kilometrov za hodinu.
Na rozdiel od výkonu Lexus lepšie akumulátory, respektíve baterky s vyššou kapacitou nedostane. Aj v jeho podlahe sa ukrýva 96 článkov s kapacitou 71,4 kWh, čo je ekvivalent necelých 28 litrov benzínu. Podľa japonskej normy J-WLTC by to malo stačiť na približne 450 kilometrov, o niečo prísnejšia európska metodika WLTP ale hovorí, že akčný rádius tohto vozidla vychádza na cirka 400 kilometrov pri priemernej spotrebe 18 kWh/100 km.
Ak vás zaujíma porovnanie s Toyotou, čísla nehľadajte. Model bZ4X má oficiálny tabuľkový dojazd 470 kilometrov.
Lexus podobne ako Toyota plánuje na trh uviesť svoj crossover s veľmi neobvyklým systémom riadenia. Volant svoji „motýlím“ tvarom v mnohom pripomína „ovládač“ Yoke automobilky Tesla, v tomto prípade je však kombinovaný s riadením bez priamej mechanickej väzby, takzvaným steer-by-drive. Z jednej krajnej polohy do druhej bude vodičovi stačiť len 300 stupňov, takže necelá jedna otáčka, čo vám umožní neprekladať ruky aj v najprudších zákrutách.
Pôjde samozrejme o príplatkovú výbavu a Lexus očakáva, že by si túto novinku mohol objednať zhruba každý štvrtý majiteľ. Inak bude k dispozícii aj klasický okrúhly volant spojený s prevodkou riadenia klasickou tyčou.
zdroj: Lexus